بهترین دیتاسنترهای جهان

بهترین دیتاسنترهای جهان

دنیای دیتاسنتر یک رویداد زیرساخت دیجیتال پیشرو است که آینده صنعت دیجیتال را شکل می‌دهد. انتخاب محل راه اندازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات یک دغدغه کلیدی برای شرکت‌هاست. از آنجایی که هر روز مشاغل و کاربران بیشتری از خدمات ابری استفاده می‌کنند، هم راستایی با نیازها و اهداف کسب و کار با خدمات دیتاسنتر همچنان بر تصمیم گیری و تقاضای کلی بازار تاثیر می‌گذارد. و از آنجایی که محاسبات ابری به سرعت در حال رشد است، ما به دیتاسنترها نیاز داریم تا حجم وسیعی از داده را در سطح جهانی تولید کنند. از دیتاسنتر اساسا برای نگهداری عملیات فناوری اطلاعات، تجهیزات شبکه و تجهیزات محاسباتی سازمان استفاده می‌شود. آن‌ها برای پشتیبانی از محاسبات، ذخیره سازی داده‌ها، شبکه و برنامه‌های تجاری برای سازمان‌ها طراحی شده‌اند. در این مقاله با بهترین دیتاسنترهای جهان آشنا می‌شوید.

اهمیت دیتاسنترها در جهان امروز ما

مراکز داده به یک ضرورت تبدیل شده‌اند. آن‌ها تمام داده‌هایی را که ما برای استفاده روزانه به آن‌ها داریم را ذخیره و پردازش می‌کنند. مراکز داده آنقدر برای ما مهم هستند که بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما را تشکیل می‌دهند. دیتاسنتر بخشی مهمی از زندگی ماست، اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که این مراکز چگونه کار می‌کنند یا چه چیزی آن‌ها را بسیار خاص کرده است؟ موارد مختلفی وجود دارد که این مراکز را منحصر به فرد می‌کند: مصرف برق، سیستم‌های خنک کننده و امنیت.

تاریخچه مختصری از دیتاسنترها و چگونگی تکامل آن‌ها

دیتاسنترها بخش اساسی عصر دیجیتال را تشکیل می‌دهند. آن‌ها برای اولین بار در دهه 1950 معرفی شدند و به شکلی که امروز آن‌ها را می‌شناسیم، تکامل یافته‌اند. مرکز داده یک منطقه بسته است که سیستم‌های کامپیوتری، سرورها و سایر تجهیزات در آن جای می‌گیرند. دیتاسنترها معمولا در ساختمان‌های بزرگی به نام مزرعه سرور قرار دارند. اولین دیتاسنتر در سال 1952 توسط IBM برای پروژه نیروی هوایی ایالات متحده به نام SAGE ساخته شد. هدف این پروژه ایجاد یک سیستم دفاعی بود که حملات اتمی شوروی را شناسایی کند. سیستم SAGE به 24 ساعت برق بدون وقفه نیاز داشت. بنابراین IBM یک دیتاسنتر ساخت که با ژنراتورهای مخصوص به خودش تغذیه میشد و در صورت خرابی، از منابع تغذیه پشتیبان استفاده می‌کرد. در دهه 1960، با ظهور فناوری‌های محاسباتی، بسیاری از وظایف به رایانه‌ها و اتوماسیون واگذار شد.

دیتاسنترهای جهان

10 مورد از بهترین دیتاسنترهای جهان

در اینجا بهترین مراکز داده در جهان در سال 2023 آمده است.

  • Equinix
  • فیس بوک
  • گوگل
  • مایکروسافت
  • وب سرویس آمازون
  • Rackspace US
  • املاک دیجیتال
  • مخابرات چین
  • ارتباطات NTT
  • Telehouse/KDDI
  • کورزیت
  • وریزون
  • Cyxtera Technologies
  • چین Unicom
  • دیتاسنتر 365

در ادامه به معرفی 15 مورد از بهترین دیتاسنترهای جهان را معرفی خواهیم کرد.

  1. Equinix

Equinix جزو بهترین دیتاسنترهای جهان است که خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد. Equinix در سال 1998 توسط راد بکستروم تاسیس شد. بکستروم به عنوان مدیر مرکز ملی امنیت سایبری و موسس مرکز امنیت سایبری ایالات متحده فعالیت می‌کرد. این دیتاسنتر در سال 1999 شکل گرفت و عرضه اولیه عمومی خود را در 1 دسامبر 1999 انجام داد. در سال 2000، Equinix به شرکت Fortune 500 تبدیل شد و با افزایش درآمد از 59 میلیون دلار در سال 1999 به 144 میلیون دلار در سال 2000 به سرعت رشد کرد.

  1. فیس بوک

فیس بوک یکی از محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان است و بیش از 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه و 1.3 میلیارد کاربر فعال روزانه دارد. از همین رو باید یک دیتاسنتر بسازد تا همه داده‌ها را ذخیره کند و ایمن نگه دارد. دیتاسنتر فیسبوک تمام داده‌ها را برای پلتفرم شبکه اجتماعی خود ذخیره، مدیریت و پردازش می‌کند. دو نوع مرکز داده فیسبوک وجود دارد که یکی در اورگن و دیگری در کارولینای شمالی قرار دارد و هر کدام اهداف متفاوتی دارند. دیتاسنتر فیسبوک اورگن جایی است که تمام عکس‌ها، فیلم‌ها و پست‌های کاربران در هارد دیسک ذخیره می‌شوند. دیتاسنتر کارولینای شمالی جایی است که تمام پیام‌های خصوصی کاربر در هارد ذخیره می‌شود.

  1. گوگل

گوگل یکی از بهترین دیتاسنترهای جهان را در شهر دالاس اورگن ساخته است. این شرکت اعلام کرد که این دیتاسنتر بسیار کم مصرف و دوستدار محیط زیست می‌باشد. گوگل بیش از 2 میلیارد دلار برای ساخت این دیتاسنتر جدید سرمایه گذاری کرده است. انرژی آن به طور صددرصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود که آن را به یکی از پایدارترین تاسیسات در جهان تبدیل می‌کند.

  1. شرکت مایکروسافت

مایکروسافت یکی از معروف‌ترین شرکت‌های جهان است که در سال 1975 توسط بیل گیتس و پل آلن تاسیس شد. شرکت مایکروسافت یک شرکت چند ملیتی است که طیف وسیعی از محصولات و خدمات را توسعه، تولید و پشتیبانی می‌کند. این شرکت بیش از 114000 کارمند در 190 کشور در سراسر جهان دارد. دیتاسنترهای مایکروسافت در سرتاسر جهان وجود دارند تا دسترسی به اینترنت پرسرعت را به مشتریان خود ارائه دهند. این شرکت بیش از 100 دیتاسنتر در شش قاره آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه (APAC)، آفریقا و خاورمیانه را اداره می‌کند و یکی از بهترین دیتاسنترهای جهان را ارائه می‌دهد.

  1. وب سرویس آمازون

وب سرویس آمازون (AWS) یکی از شرکت‌های تابعه آمازون است که بر حسب تقاضا پلتفرم‌های محاسبات ابری را به افراد و شرکت‌ها ارائه می‌دهد. این سرویس مجموعه وسیعی از خدمات محاسباتی، ذخیره سازی، پایگاه داده، تجزیه و تحلیل و برنامه‌ها را ارائه می‌دهد که امکان راه اندازی سریع برنامه‌ها را برای توسعه دهندگان در سراسر جهان فراهم می‌کند. دیتاسنتر AWS یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مراکز در جهان است. این مرکز بیش از 100 منطقه و 2 میلیون فوت مربع فضا در ایالات متحده، اروپا و آسیا و اقیانوسیه دارد که به زودی تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود. این دیتاسنتر بیش از 1 میلیون مشتری فعال دارد و هر ساله تریلیون‌ها درخواست را پردازش می‌کند.

  1. شرکت Rackspace US

این شرکت یک ارائه دهنده پیشرو در رایانش ابری و خدمات میزبانی است. رک اسپیس به عنوان یکی از بهترین دیتاسنترهای جهان در سال 1998 توسط دو مدیر سیستم یونیکس که هدفشان ارائه فناوری بهتر با هزینه‌های کمتر برای کسب‌وکارها بود، تاسیس شد. در اوایل سال 2008، Rackspace دفتر مرکزی خود را از کالیفرنیا به تگزاس منتقل و دیتاسنتر را در بریتانیا و استرالیا افتتاح کرد. این شرکت در سال 2012 اولین دیتاسنتر خود را در آسیا، سنگاپور، هنگ کنگ و توکیو تاسیس کرد. دفتر مرکزی این شرکت در دالاس واقع شده است.

  1. املاک دیجیتال

مرکز داده، تسهیلاتی است که برای قرار دادن سیستم‌های کامپیوتری و اجزای مرتبط استفاده می‌شود. دیتاسنترها در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند؛ از ساختمان‌های بزرگ گرفته تا کمدهای کوچک. دو نوع دیتاسنتر وجود دارد: عمومی و خصوصی. دیتاسنترهای عمومی برای استفاده عمومی طراحی شده‌اند و دیتاسنترهای خصوصی به یک نهاد مشخص خدمات رسانی می‌کنند. املاک دیجیتال با بیش از 600 مرکز در سراسر آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا، آسیا و اقیانوسیه یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان فضای دیتاسنتر در جهان است. آن‌ها فضایی را برای سرورها یا سایر تجهیزات به صورت ماهانه اجاره می‌دهند.

بزرگترین دیتاسنتر جهان

  1. تلکام چین

China Telecom سومین شرکت بزرگ مخابراتی در جهان است. این مجموعه یکی از پیشروترین ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه و تلفن ثابت در جهان می‌باشد. این شرکت با فعالیت در بیش از 20 کشور و منطقه از جمله هنگ کنگ، در سراسر جهان فعالیت می‌کند. مخابرات چین یکی از بزرگ‌ترین و بهترین دیتاسنترهای جهان است. این شرکت در سال 2002 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در پکن قرار دارد. در حالی که خدمات این شرکت تنها در ده کشور در دسترس است، 456 دیتاسنتر را در چین اداره می‌کند. این شرکت 287076 کارمند دارد.

  1. ارتباطات NTT

NTT یکی از شرکت‌های مخابراتی مطرح در جهانی است که طیف وسیعی از خدمات از جمله دیتاسنتر و رایانش ابری را ارائه می‌دهد. دیتاسنترها ستون فقرات این مجموعه محسوب می‌شوند. NTT Communications با بیش از 60 دیتاسنتر در سراسر جهان در ساخت و بهره برداری دیتاسنترها پیشرو است.

  1. Telehouse/KDDI

Telehouse/KDDI ترکیبی از دو شرکت است و 40 دیتاسنتر در 12 کشور دارد. KDDI در سال 1953 تاسیس شد و در خارج از توکیو مستقر است در حالی که Telehouse در سال 1988 تاسیس شد و در خارج از لندن قرار دارد.

  1. کورزیت

کورزیت در دنور، کلرادو و ایالات متحده تاسیس شده است و در حال حاضر حدود 454 کارمند دارد. آن‌ها حدود 22 دیتاسنتر در 8 کشور را برای مشتریان مدیریت می‌کنند.

  1. وریزون

دیتاسنتر Verizon یکی دیگر از بهترین دیتاسنترهای جهان است. مرکز داده Verizon یک ساختمان بزرگ است که سرورها، تجهیزات شبکه و سایر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را در خود جای داده است. دیتاسنترها معمولا در نزدیکی مشتریان خود قرار دارند. Verizon یک شرکت چندملیتی مستقر در ایالات متحده است که در سال 1883 تأسیس شد. این مرکز بیش از 135000 کارمند در 150 کشور دارند. خدمات این دیتاسنتر در نزدیک به 40 مرکز داده در سراسر جهان در دسترس است.

  1. Cyxtera Technologies

Cyxtera در سال 2017 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در فلوریدای آمریکا واقع شده است. این شرکت نزدیک به 1150 کارمند و بیش از 60 دیتاسنتر در سراسر جهان دارد.

  1. چین Unicom

شرکت در سال 1994 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در پکن قرار دارد. China Unicom دارای 246299 کارمند و در مجموع 550 دیتاسنتر در جهان است. عمده فعالیت آن‌ها در چین و هنگ کنگ است و بیشترین مصرف کنندگان آن‌ها در این مناطق قرار دارند.

  1. دیتاسنتر 365

دیتاسنتر 365 در سال 2002 تاسیس شد و 11 مرکز در سراسر جهان دارد. دفتر مرکزی آن‌ها در کانتیکت ایالات متحده آمریکا واقع شده است و نزدیک به 81 نفر کارمند دارد.

نتیجه گیری

نیاز به ذخیره داده ها هر روز بیشتر می شود و آمار دیتاسنترهای فوق این موضوع را اثبات می‌کند. کشورهایی که بیشترین تعداد دیتاسنترها را دارند شامل ایالات متحده، چین و کانادا هستند که دیتاسنترهای بزرگی در سراسر جهان دارند. با افزایش حجم داده‌ها، با مشکل کمبود فضا در دیتاسنترها مواجه می‌شویم. آیا زنده می‌مانیم تا دیتاسنترها را از طریق مدل‌های زیرساختی غیرمتمرکز در خارج از سیاره زمین ببینیم؟ فقط زمان می‌تواند بگوید!

دانلود PDF مقاله بهترین دیتاسنترهای جهان

ثبت امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *