نشانه‌ وبسایت جعلی: چگونه از خطرات احتمالی جلوگیری کنیم؟

نشانه وبسایت جعلی

در دنیای اینترنت با افزایش استفاده از خدمات آنلاین خطرات مرتبط با سایت‌های جعلی نیز بیشتر می‌شود. افرادی که قصد دارند اطلاعات شخصی، مالی یا حتی هویتی افراد را به دست آورند از سایت‌های جعلی به عنوان یک ابزار تقلبی استفاده می‌کنند. در این مقاله نشانه‌ وبسایت جعلی را بررسی می‌کنیم تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

نشانه‌ وبسایت جعلی چیست؟

وب‌سایت جعلی یا همان “سایت تقلبی” با هدف تقلب و گمراه کردن ساخته شده است. این وبسایت‌ها ممکن است واقعی و معتبر به نظر بیایند، اما در واقعیت هدف آن‌ها جلب اطلاعات شخصی، مالی یا اطلاعات مهم افراد است. این سایت‌ها معمولا با ارسال پیام‌های مشکوک اطلاعات حساسی مانند: شماره کارت اعتباری، رمز عبور یا اطلاعات شخصی دیگر را از کاربران درخواست می‌کنند. بسیاری از وب‌سایت‌های جعلی در موتورهای جستجو حضور ندارند یا در رتبه ‌بندی پایین قرار دارند. وب‌سایت‌های جعلی معمولا برای انجام فرایند فیشینگ، کلاه‌برداری یا جلب اعتماد کاربران با استفاده از برندهای مشهور ساخته می‌شوند. برای محافظت از خود بسیار مهم است که از هویت و اطلاعات مهم خودتان در مقابل این نوع تهدیدات محافظت کنید و از سایت‌های امن و معتبر استفاده نمایید.

چگونه جعلی بودن سایت‌ها را تشخیص دهیم؟

شناسایی و تشخیص وب‌سایت‌های جعلی یا فیشینگ اهمیت زیادی در امنیت آنلاین دارد. وب‌سایت‌های جعلی ممکن است در ظاهر واقعی به نظر بیایند اما هدف آن‌ها به دست آوردن اطلاعات حساب کاربری یا اعتبارات مالی است. شناختن نشانه‌های یک سایت جعلی به منظور حفاظت از اطلاعات شخصی و مالی در اینترنت بسیار ضروری است. در ادامه چند نشانه‌ وبسایت جعلی را برای جلوگیری از ورود به وب‌سایت‌های جعلی شرح می‌دهیم.

راه های شناسایی وب سایت جعلی

بررسی آدرس وب‌سایت (URL)

مطمئن شوید که آدرس وب‌سایت دقیقا مطابق با آدرس اصلی است. برخی از وب‌سایت‌های جعلی از آدرس‌های مشابه با استفاده از حروف یا اعداد متفاوت استفاده می‌کنند. این وبسایت‌ها معمولا از زیردامنه‌های مشکوک یا آدرس‌های طولانی و پیچیده استفاده میکنند. توجه داشته باشید که اتصال به وب‌سایت‌های امن از طریق HTTPS انجام می‌شود. پس حواستان به آدرس‌های HTTP تقلبی باشد. با رعایت این موارد می‌توانید از ورود به وب‌سایت‌های جعلی جلوگیری کرده و امنیت خود را حفظ کنید.

بررسی گواهینامه SSL

مطمئن شوید که وب‌سایت از گواهینامه SSL استفاده می‌کند. این امر نشان می‌دهد که ارتباط شما با وب‌سایت رمزنگاری شده و ایمن است. برای مثال هنگامی که می خواهید اطلاعات کارت بانکی خود را برای خرید وارد کنید دقت داشته باشید سایت SSL داشته باشد در غیر این صورت اطلاعات شما برای هکرها و مدیران به راحتی قابل مشاهده خواهد بود. گواهینامه SSL یک قفل بسته (قفل SSL) در نوار آدرس نشان‌ دهنده اتصال امن است.

بررسی طراحی و تنظیمات

وجود مشکلات گرافیکی یا طراحی‌های غیر حرفه‌ای بر روی وبسایت نیز نشانه‌ وبسایت جعلی است. به ‌طور کلی طراحی وب‌سایت‌های معتبر حرفه‌ای است. وب‌سایت‌های جعلی معمولا طراحی ناقص و نامناسبی دارند. بررسی کنید که آیا اطلاعات تماس، شرایط و ضوابط، حریم خصوصی و سایر بخش‌ها به درستی و کامل ارائه شده‌اند یا خیر.

استفاده از افزونه‌های مرورگر

 افزونه‌های مرورگر مخصوصا افزونه‌های امنیتی از ورود به وب‌سایت‌های جعلی جلوگیری می‌کنند. افزونه‌هایی مانند WOT (Web of Trust) اطلاعات امنیتی از جمله امتیاز اعتماد به یک وب‌سایت را ارائه می‌دهند. سیاست حریم خصوصی وبسایت را برای اطمینان از اینکه اطلاعات شما به درستی محافظت می‌شود، بررسی کنید.

فیشینگ

بررسی کنید که آیا وب‌سایت مورد نظر شما را به ارسال اطلاعات حساس از طریق ایمیل یا پیام‌های ناخواسته تشویق می‌کند یا خیر. هیچ بانک یا سازمان رسمی هرگز از شما نمی‌خواهد که اطلاعات حساب خود را از طریق ایمیل یا پیام‌های متنی برایشان ارسال کنید.

سایت جعلی

درخواست اطلاعات حساس

سایت‌های جعلی ممکن است اطلاعات حساس مانند رمز عبور، اطلاعات بانکی یا شماره کارت اعتباری را از شما درخواست کنند. پیام‌هایی که شما را وادار می‌کنند تا بلافاصله اطلاعات حساس خود را در وبسایت‌ها وارد کنید نشانه‌ وبسایت جعلی هستند.

مجوزها و مهرهای اعتماد

تمام وبسایت‌هایی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند باید مجوزهای الکترونیکی را دریافت کنند. برای مثال در وبسایت‌های ایرانی نماد اعتماد یا اینماد یکی از این مجوزهاست. از طرفی اگر وبسایت فروشگاهی باشد به دریافت درگاه پرداخت اینترنتی نیاز دارد. معمولا نماد بانک‌های ارائه دهنده پرداخت اینترنتی نیز در این وبسایت‌ها درج می‌شود. پروانه کسب و مجوز ستاد ساماندهی نیز از دیگر مجوزهایی است که عموما در سایت‌های بزرگ و قانونی وجود دارند.

بررسی نظرات و بازخوردها

بررسی نقدها و بازخوردها از دیگر کاربران می‌تواند اطلاعات مفیدی در رابطه با وبسایت فراهم کند. نظرات کاربران در مورد یک وب‌سایت اطلاعات مفیدی در خصوص اعتبار آن در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر کاربران درمورد وبسایت مورد نظر شما تجربیات منفی داشتند، بهتر است از ارتباط با آن وب‌سایت پرهیز کنید. همیشه در فضای در اینترنت مراقب باشید و به موارد بالا توجه کنید. در صورت مشکوک بودن وبسایت بهتر است وبسایت را ببندید و اطلاعات موردنیاز خود را از منابع معتبر جستجو کنید.

اگر اطلاعاتم را در سایت جعلی وارد کردم چه کار کنم؟

در صورت ورود به حساب کاربری خود از طریق سایت جعلی، بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید. اگر از همان رمز عبور در برنامه‌های دیگر استفاده کرده‌اید، رمز عبور آن‌ها را نیز تغییر دهید. بررسی کنید که آیا اطلاعات حساب‌های دیگر شما تغییر کرده است یا خیر؟ اگر بله، اصلاحات لازم را انجام دهید. اگر از سرویس‌های بانکی یا حساب‌های آنلاین دیگر استفاده می‌کنید به مراجع مربوطه اطلاع دهید تا اقدامات امنیتی لازم را انجام دهند. گزارش این موضوع به مراجع امنیتی و سازمان مربوط (مانند بانک، شرکت کارت اعتباری و غیره) را در صورت لزوم انجام دهید.

حسابات بانکی و کارت‌های اعتباری خود را به دقت نظارت کنید. هر نشانه‌ای از فعالیت ناخواسته را به بانک خود اطلاع دهید. مطمئن شوید که برنامه آنتی ‌ویروس شما آپدیت است و پس از آن یک اسکن کامل انجام دهید. از تکنیک‌های امنیتی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) استفاده کنید. پیام‌ها و ایمیل‌هایی که از سوی سازمان‌های مربوط به حساب‌های شما دریافت می‌کنید را با دقت بررسی کنید تا از هویت ارسال ‌کننده پیام مطمئن شوید. اگر اطلاعات شخصی دیگران نیز در معرض خطر قرار گرفته است، آن‌ها را نیز از وضعیت آگاه کنید. همچنین، در صورت ادامه مشکل یا نگرانی‌های امنیتی مراکز امنیتی مربوطه مراجعه کنید.

نتیجه ‌گیری

با توجه به رشد روزافزون فعالیت‌های آنلاین و تهدیدات امنیتی، شناخت نشانه‌ وبسایت جعلی و انجام اقدامات پیشگیرانه امری مهم است. هر کسی که در دنیای مجازی فعالیت می‌کند باید اطلاعات لازم را برای محافظت از خود و دیگران کسب کند. با رعایت مواردی که اشاره کردیم، می‌توانید از ورود به وب‌سایت‌های جعلی جلوگیری کرده و امنیت خود را حفظ کنید.

ثبت امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *