جهان ماتریکس چیست و چرا وجود دارد؟

جهان ماتریکس

آیا شما هم عاشق مجموعه فیلم‌های ماتریکس هستید. فکر می‌کنید زندگی ما در یک ماتریس چگونه خواهد بود؟ آیا امکان پذیر است؟ این واقعیت که کل جهان ما ممکن است شبیه ‌سازی باشد، در سخنان استاد فناوری، ایلان ماسک و حتی نیل دگراس تایسون، فیزیکدان معروف اعتبار گرفته است. بیایید یک حقیقت را بررسی کنیم. ماتریکس تاری10خچه بسیار پیچیده‌ای دارد و دانشمندانی که جهان و راز آن را مطالعه می‌کنند به این فرض معتقدند که هیچ غیرممکنی وجود ندارد و هر چیزی در واقعیت می‌تواند درست باشد. افراد بسیاری وجود سیاه‌ چاله‌ها را نادیده گرفته‌اند، در حالی که این پدیده ذهن همه کاوشگران را به خود مشغول کرده است.
جهان ماتریکس یکی از مفاهیمی است که در دهه‌های گذشته به یکی از محبوب‌ترین مباحث علمی و هنری تبدیل شده است. این مفهوم اولین بار با انتشار فیلم “ماتریکس” به کارگردانی ویچوفسکی معرفی شد. مفهوم جهان ماتریکس به عنوان یک ایده‌ و مفهوم فلسفی در دهه‌های بعد نیز توسط فیلسوفان، هنرمندان و عموم جامعه مورد بحث قرار گرفت. در این مقاله به تحلیل و بررسی مفهوم جهان ماتریکس و پیامدهای آن می‌پردازیم.

آیا ما در یک شبیه سازی ماتریکس زندگی می‌کنیم؟

ممکن است ما در یک جهان شبیه سازی شده باشیم یا نباشیم. در واقع، احتمال اینکه جهان ما یک هولوگرام در یک قلمرو نامشخص باشد 50-50 است. دیوید کیپینگ، ستاره شناس دانشگاه کلمبیا به همراه نیک بوستروم، دانشمند دانشگاه آکسفورد در مقاله‌ای که در سال 2003 با عنوان “آیا ما در شبیه سازی کامپیوتری زندگی می‌کنیم” این موضوع را بررسی کردند. بوستروم در مقاله خود گفت که انسان‌ها به وضعیت پس از انسان نخواهند رسید تا زمانی که خود واقعی‌شان را خلق کنند. او در این نظریه می‌گوید که انسان‌ها قبل از این اتفاق، یعنی کشف خود واقعی شان منقرض می‌شوند. او همچنین “عدم علاقه” را دلیل دیگری برای ناتوانی یک انسان در کشف خود واقعی‌اش مطرح کرد. کیپینگ با تبدیل کردن این فرضیه به یک معضل، نظریه «سه گانه» بوستروم را توسعه داد؛ اینکه ما در یک جهان واقعی زندگی می‌کنیم یا خیر.

شبیه سازی ماتریکس

تصویرسازی یا واقعیت؟

جهان ماتریکس فرضیه‌ای است که در آن مفهومی که انسان‌ها به عنوان واقعیت در نظر می‌گیرند، در واقع یک شبیه‌ سازی پیچیده است. این مفهوم به سوالات مهمی در مورد طبیعت و واقعیت اشاره می‌کند. آیا ما در یک دنیای حقیقی زندگی می‌کنیم؟ آیا واقعیتی که تجربه می‌کنیم، همان چیزی است که در فیلم “ماتریکس” نمایش داده شد؟ این سوالات فلسفه‌ای را به وجود می‌آورد که توسط دانشمندان و فیلسوفان مختلف مورد بحث قرار گرفته است. حال بیایید دیدگاه‌های معروف را بررسی کنیم.
اولین دیدگاه می‌گوید که احتمال واقعی بودن جهان ماتریکس کم است و ما در حال تجربه یک زندگی واقعی هستیم. نظریه دیگری به نام اسکپیسیسم می‌گوید که ما هیچ قطعیتی در مورد واقعیت نداریم و همه‌ چیز ممکن است یک شبیه ‌سازی باشد. اما همچنان افراد بسیاری به زندگی در دنیای واقعی اعتقاد دارند.

آیا یک گونه باهوش ما را ساخته است؟

این ایده که یک گونه یا موجود بیش از حد باهوش ممکن است رشد انسان را تحت تاثیر قرار داده باشد. موضوعی است که اغلب در تئوری‌های علمی تخیلی و نظری بررسی می‌شود. اما فاقد شواهد علمی ملموس می‌باشد و همچنان در حد حدس و تصور باقی مانده است. در سناریوهای مختلف، گاهی اوقات از این مفهوم به عنوان «فضانوردان باستانی» یا «نظریه فضانوردان باستانی» یاد می‌شود. طرفداران این نظریه پیشنهاد می‌کنند که موجودات فرازمینی ممکن است در گذشته‌های دور به زمین آمده و تمدن بشری را به وجود آورده باشند. البته که علم یا شواهد تاریخی از این ایده پشتیبانی نمی‌کند.
اگرچه توسعه تمدن بشری را می‌توان از طریق فرآیندهای طبیعی و تکامل فرهنگی در طول زمان توضیح داد، اما امکان حیات فرازمینی یک موضوع جذاب برای اکتشاف است که همچنان یک فرضیه باقی مانده است. به طور خلاصه، این تصور که گونه‌های فرازمینی تمدن امروزی را به وجود آوردند توسط علم کنونی تایید نمی‌شود و تا زمانی که شواهد قابل‌ توجهی برای حمایت از آن ارائه نشود، یک مفهوم فرضی و تخیلی باقی می‌ماند.

چگونه در یک ماتریکس زندگی کنیم؟

آیا ما واقعا در جهان ماتریکس زندگی می‌کنیم؟

این دو دانشمند ثابت کردند که چگونه واقعیت ما ممکن است واقعی باشد و نه شبیه سازی! آن‌ها این مسئله را صرفا با نشان دادن اینکه چگونه جهان ما سه بعدی است ثابت کرده‌اند. یافته‌های آن‌ها در مجله Science Advances منتشر شد که برخی از ویژگی‌های فیزیک را از طریق شبیه ‌سازی‌های مونت کارلو روی یک کامپیوتر ارزیابی کردند. آن‌ها دریافتند که برای شبیه سازی واقعیت به اتم‌های بیشتری از آنچه در کل جهان وجود دارد، نیاز داریم. اساسا ممکن است واقعیت ما از یک گونه فوق هوشمند نشئت بگیرد؛ یک آزمایش انسانی بزرگ که محکوم به شکست است. یا شاید این خود واقعی ما باشد که در این جهان زندگی می‌کند. در هر دو سناریو به نظر می‌رسد که انسان‌ها در سیاره زمین شکست خواهند خورد.

چگونه در یک جهان ماتریکس زندگی کنیم؟

اگر انگیزه‌های معماران برای طراحی ماتریس‌ها را می‌دانستیم، این فرضیه که ما در آن زندگی می‌کنیم ممکن است پیامدهای عملی بزرگی داشته باشد. اما در واقع ما چیزی در مورد انگیزه آن‌ها نمی‌دانیم. به دلیل این ناآگاهی، بهترین روش ما برای زندگی در ماتریکس (جایی که ما هستیم) مطالعه الگوهایی است که در حال زیستن می‌یابیم. به عبارت دیگر، روش علمی و عقل سلیم را به همان شکلی که می‌دانیم به کار می‌گیریم. بنابراین، اولین پاسخ به این که اگر در ماتریکس باشیم، چگونه باید زندگی کنیم این است که باید به همان شکلی زندگی کنیم که اگر در ماتریکس نبودیم زندگی می‌کردیم!

اگر ما در جهان ماتریکس زندگی کنیم برخی از سناریوهایی که در علم امروز کنار گذاشته شده‌اند دوباره به واقعیت تبدیل می‌شوند. برای مثال، در حالی که جهان فیزیکی نمی‌تواند ناگهان از وجود خارج شود، این اتفاق می‌تواند در واقعیت شبیه‌ سازی شده رخ دهد. زندگی پس از مرگ نیز ممکن است واقعی باشد. هنگامی که شخصی در یک جهان شبیه سازی می‌میرد، در جهان دیگری زنده می‌شود، یا معمار می‌تواند شخص را پس از مرگ به سمت دنیای واقعی هدایت کند.

نتیجه ‌گیری

جهان ماتریکس به عنوان یک مفهوم فلسفی و هنری پردازش می‌شود که از ما این سوال را می‌پرسد: آیا ما واقعیت را تجربه می‌کنیم یا همه ‌چیز شبیه ‌سازی است؟ این مفهوم اثرات عمیقی بر جوامع هنری و علمی داشته است و به عنوان یک موضوع جذاب برای بحث و تامل در مورد حقیقت و واقعیت همچنان در حال مطالعه و بحث است. از جهتی، ماتریکس به ما یادآوری می‌کند که همیشه باید آگاه باشیم و به پرسش‌هایی که ممکن است تاکنون نپرسیده باشیم، پاسخ دهیم. نظر شما در مورد احتمال اینکه وجود ما از گونه‌های هوشمند دیگری نشئت میگیرد چیست؟

دانلود PDF مقاله جهان ماتریکس

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *