مهندس بلاک چین چه وظایفی دارد؟

مهندس بلاکچین

از آنجایی که فناوری بلاکچین به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استقبال قرار می‌گیرد. نیاز به مهندس بلاک چین به صورت تصاعدی افزایش یافته است. این متخصصان در طراحی، آزمایش و پیاده سازی شبکه‌های بلاکچین، قراردادهای هوشمند و الگوریتم‌های اجماع تخصص دارند. با توسعه فناوری بلاکچین که امنیت و شفافیت بی نظیری را ارائه می‌دهد، مهندس بلاکچین نقش مهمی در تضمین یکپارچگی سیستم‌ها و محافظت در برابر تهدیدات امنیتی ایفا می‌کند.

تعریف مهندس بلاک چین

مهندسان بلاک چین افراد بسیار ماهری هستند که مسئول توسعه برنامه‌های غیر متمرکز، ساخت پلتفرم‌های بلاکچین و توسعه قراردادهای هوشمند، برای کسب و کارها هستند. آن‌ها باید بر روی چارچوب‌های موجود کار کنند تا کارایی را بهبود بخشند یا در صورت نیاز چارچوب‌های جدیدی را توسعه دهند. فناوری بلاک چین از شرکت‌های تجاری مانند: coinbase، hyper ledger و binance برای ثبت و تایید تراکنش‌هایی که در شبکه آن‌ها اتفاق می‌افتد استفاده می‌کند. مهندس بلاک چین یک متخصص ماهر است که مسئول طراحی، توسعه و اجرای راه حل‌های بلاک چین را بر عهده دارد.

نقش‌ها و مسئولیت‌های مهندس بلاک چین

مهندسان بلاک چین در سازمان‌های مختلف نقش بسیار مهمی دارند. که شامل استاراپ‌ها، کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ است.

طراحی و توسعه راه حل‌های بلاک چین

به عنوان یک مهندس بلاک چین، مسئولیت اصلی طراحی و توسعه راه حل‌های بلاک چین مانند: رابط‌های زنجیره به برنامه برای شرکت است. آن‌ها با مشتریان برای شناسایی نیازهای آن‌ها و توسعه راه حل‌های بلاک چین سفارشی برای خودکار سازی فرآیندها، بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها کار می‌کنند. مهندسان بلاک چین باید دائما در جریان تحولات جدید در این زمینه باشند و آن‌ها را در برنامه‌ها و خدمات خود ادغام کنند.

ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز

مهندسان بلاک چین همچنین مسئول ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز هستند که بر روی بلاک چین کار می‌کنند. این برنامه‌ها می‌توانند فرآیندهای مختلف کسب و کار را خودکار کرده و خدمات ایمن، شفاف و کارآمد را ارائه دهند. نمونه‌هایی از برنامه‌های غیرمتمرکز شامل سیستم‌های پرداخت، سیستم‌های مدیریت زنجیره تامین و راه حل‌های هویت دیجیتال می‌باشد.

توسعه قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند، قراردادهایی هستند که به صورت خودکار برنامه ریزی شده‌اند تا در صورت تحقق شرایط خاص اجرا شوند. مهندسان بلاک چین مسئول توسعه قراردادهای هوشمند برای خودکارسازی فرآیندهای مختلف تجاری از جمله مدیریت دارایی، مدیریت زنجیره تامین و پردازش پرداخت هستند. یک مهندس بلاک چین، باید بتواند یک قرارداد هوشمند ایجاد کند که کارآمد باشد و بتواند با سهولت و سرعت با بلاک چین تعامل داشته باشد. آن‌ها همچنین باید قراردادهای قبلا مستقر شده و تراکنش‌هایی که روی آن‌ها اتفاق می افتد را پیگیری کنند.

مدارک مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مهندس بلاک چین

برای تبدیل شدن به یک مهندس بلاک چین، باید پیشینه تحصیلی قوی در علوم کامپیوتر یا یک زمینه مرتبط داشته باشید. اکثر کارفرمایان داوطلبانی را ترجیح می‌دهند که حداقل دارای مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر یا فناوری اطلاعات باشند. با این حال برخی از کارفرمایان ممکن است نامزدهایی را با تجربه کاری مرتبط یا گواهینامه در فناوری بلاک چین در نظر بگیرند.

مهندسان بلاک چین همچنین باید درک قوی از معماری بلاکچین، زبان‌های برنامه نویسی و رمزنگاری داشته باشند. در زیرساخت فعلی، هیچ موسسه یا دانشگاهی مدرک توسعه بلاک چین را ارائه نمی‌دهد و پلتفرم‌های آنلاین تنها راه قابل اعتماد برای دریافت گواهینامه حرفه‌ای در این زمینه هستند. در میان پلتفرم‌های آنلاین، شورای بلاکچین دوره‌های طراحی شده توسط متخصصان برای توسعه بلاک چین ارائه‌ می‌دهد.

جدای از صلاحیت‌های عمومی، به ‌روز ماندن از پیشرفت‌های جاری در این زمینه نیز ضروری است. انجمن‌های بلاک چین به‌هم پیوسته هستند و فناوری به سرعت در حال تغییر است. برای همگام شدن با تغییرات و ارتقای مهارت خود در آن، باید به طور منظم در سمینارها، همایش‌های آنلاین یا جلسات در جامعه بلاکچین شرکت کنید.

مهارت‌های فنی مورد نیاز برای مهندس بلاک چین

مهندسان بلاک چین باید مهارت‌های فنی مختلفی برای توسعه راه حل‌های نوآورانه بلاک چین داشته باشند. در قسمت زیر سه مهارت‌های فنی حیاتی که مهندسان بلاکچین باید داشته باشند آورده شده است.

دانش معماری بلاک چین

یک مهندس بلاک چین باید معماری بلاک چین را به طور عمیق درک کند، از جمله گره‌ها، مکانیسم‌های اجماع و ساختارهای داده. بلاکچین یک پایگاه داده توزیع شده می‌باشد که از چندین گره تشکیل شده است که هر کدام یک کپی از بلاک چین را نگهداری می‌کنند. برخی مکانیسم‌های اجماع، مانند: اثبات کار و اثبات سهام، تراکنش‌ها را تایید می‌کنند و اطمینان می‌دهند که شبکه به طور ایمن و کارآمد عمل می‌کند.

به عنوان یک مهندس بلاکچین درک اصول اولیه معماری بلاکچین و استفاده از دانش خود برای ایجاد یا بهبود سیستم موجود، یک کار روزانه است. یک مهندس بلاک چین می‌تواند از درک خود از معماری بلاک چین برای طراحی و توسعه راه‌حل‌های بلاک چین استفاده کند که می‌توانند به طور موثر و ایمن عمل کنند. آن‌ها می‌توانند مناسب‌ترین مکانیسم اجماع را برای یک پروژه بلاک چین انتخاب کنند و ساختار داده را برای اطمینان از عملکرد بهینه کنند.

آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی

توسعه بلاک چین به دانش زبان‌های برنامه نویسی مانند: Solidity، Java، C++ و Python نیاز دارد. Solidity زبان برنامه نویسی است که برای توسعه قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم استفاده می‌شود، در حالی که جاوا و C++ معمولا برای ساخت پلتفرم‌های بلاک چین استفاده می‌شوند. پایتون برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشینی مناسب است.

درک نیازهای هر زبان ضروری است زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا روی زبان مورد نیاز برای نقش شغلی مورد نظر تمرکز کنند. در حالی که مستقیما با قراردادهای هوشمند و بلاک چین کار می‌کنید، استفاده ماهرانه از solidity بسیار مهم است. با این حال اگر کار به طراحی برنامه‌ها یا سیستم‌های بلاک چین محدود شود، جاوا و پایتون نیز باید به یک اندازه اهمیت داده شوند.

مهندسان بلاک چین از دانش زبان برنامه نویسی خود برای توسعه قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که فرآیندها را خودکار می‌کند و خطر خطا یا تقلب را کاهش می‌دهد. آن‌ها همچنین از زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه راه‌حل‌های بلاکچین سفارشی ‌شده استفاده می‌کنند که نیازهای مشتری یا صنعت را برآورده می‌کند.

درک رمزنگاری

رمزنگاری یک جنبه ضروری از فناوری بلاک چین است. یک مهندس بلاک چین باید مفاهیم رمزنگاری مانند: توابع هش، امضای دیجیتال و رمزگذاری کلید عمومی را درک کند. توابع هش مقادیر زیادی داده را به رشته‌های کاراکتر با طول ثابت تبدیل می‌کند. امضای دیجیتال صحت و یکپارچگی تراکنش‌ها را تایید می‌کند، در حالی که از رمزگذاری کلید عمومی برای ایمن سازی ارتباطات بین طرفین در بلاک چین استفاده می‌شود. یک مهندس بلاکچین باید این مفاهیم رمزنگاری را درک کند تا راه حل‌های بلاک چین ایمن و ضد دستکاری بسازد. مهندسان بلاک چین از درک خود از رمزنگاری برای طراحی راه حل‌های مطمئن استفاده می‌کنند که از تقلب یا حملات سایبری محافظت می‌کند. آن‌ها از تکنیک‌های رمزنگاری استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که تراکنش‌ها تایید، ایمن و خصوصی هستند.

نتیجه گیری

فناوری بلاک چین به سرعت در حال رشد است و تقاضا برای مهندسان بلاک چین در حال افزایش است. تبدیل شدن به یک مهندس بلاک چین نیازمند درک کاملی از معماری بلاک چین، زبان‌های برنامه نویسی و رمزنگاری است. توسعه مهارت‌های نرم مانند مهارت‌های حل مسئله، تحلیلی و ارتباطی برای یک حرفه موفق به عنوان یک مهندس بلاکچین بسیار مهم می‌باشد. فرصت‌های شغلی و پتانسیل رشد در این زمینه بسیار زیاد است. اگر علاقه مند به دنبال کردن حرفه‌ای در زمینه مهندسی بلاک چین هستید، می‌توانید با ثبت نام در یک برنامه علوم کامپیوتر، یادگیری چارچوب‌های توسعه بلاکچین و جستجوی تجربه عملی از طریق کارآموزی یا پروژه‌های شخصی شروع کنید. اگر به ‌دنبال دوره‌های آنلاین هستید، شورای بلاک چین یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌ها را برای تمام آموزش‌های گواهینامه بلاکچین دارد.

ثبت امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *