مراقب بدافزار استخراج ارز دیجیتال باشید!

بد افزار استخراج رمز ارز

بدافزار استخراج ارز دیجیتال ، نوعی نرم ‌افزار مخرب هستند که از قدرت محاسباتی کامپیوتر به منظور سرقت رمزارزها (مانند بیت‌کوین و اتریوم) استفاده می‌کنند. این بدافزارها به شکل‌های مختلفی عمل کنند و هدف آن‌ها اغلب سرقت ارز دیجیتال از کیف‌ پول‌های دیجیتال کاربران است. در این مقاله، به معرفی بد افزار استخراج رمز ارز و راه‌های مقابله با آن‌ها می‌پردازیم.

بدافزار استخراج ارز دیجیتال چیست؟

بدافزار استخراج رمز ارز نوعی برنامه مخرب است که به کاربران حمله می‌کند و اطلاعات مهم آن‌ها به ویژه رمز ارزهای دیجیتال را می‌دزدد. این نوع بدافزارها به عنوان یکی از روش‌های اصلی سرقت ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند. بدافزار استخراج رمز ارز به عنوان یک تهدید امنیتی جدی شناخته می‌شود، چرا که به امنیت و عملکرد سیستم‌ها آسیب می‌زند و اطلاعات حساس کاربران را به سرقت می‌برد. برای مقابله با این نوع بدافزارها باید نرم ‌افزارها و سیستم عامل را به روز نگه‌ دارید، از نرم ‌افزارهای آنتی ‌ویروس استفاده کنید و از دانلود فایل‌ها یا نرم ‌افزارهای مشکوک از منابع ناشناخته خودداری کنید.

عملکرد بدافزارهای استخراج رمز ارز

بدافزار استخراج ارز دیجیتال ارز یا به عبارت دیگر ماینرهای بدافزار نوعی نرم ‌افزار مخرب هستند که به سیستم‌ها حمله کرده و بیتکوین، اتریوم و سایر رمزارزها را استخراج می‌کنند. بدافزارهای استخراج رمز ارز برای ورود به سیستم هدف از آسیب‌ پذیری‌های امنیتی، کلمات عبور ضعیف، فایل‌های مخرب و تکنیک‌های دور زدن آنتی ‌ویروس‌ها استفاده می‌کنند. پس از نفوذ به سیستم، بدافزار استخراج ارزهای دیجیتال را آغاز می‌کند. این ماینرها از توان پردازش سیستم و منابع سخت ‌افزاری میزبان استفاده می‌کنند تا با تایید معاملات رمزارز، تراکنش‌هایی را در بلوک‌های جدید ایجاد کنند. معاملات استخراج ‌شده توسط بدافزار به شبکه رمزارز مربوطه ارسال شده تا پس از تایید به زنجیره بلوک اضافه شوند.

بدافزارهای ماینینگ معمولا فعالیت‌های خود را پنهانی انجام می‌دهند تا آنتی‌ ویروس‌ها و ابزارهای امنیتی آن‌ها را تشخیص ندهند. در آخر ارزهای استخراج شده توسط بدافزار به کیف پول مالک بدافزار انتقال داده می‌شوند. از بدافزارهای استخراج رمز ارز برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌شود و سازمان‌ها باید از تمام تدابیر امنیتی لازم برای محافظت از سیستم‌های خود در برابر این نوع حملات بهره ببرند.

عملکرد بدافزارهای استخراج رمز ارز

راه‌های مقابله با بدافزارهای استخراج رمز ارز

برای مقابله با بدافزار استخراج ارز دیجیتال باید اقدامات امنیتی مناسبی را اتخاذ کنید. این نوع بدافزارها معمولا از قدرت پردازش کامپیوترهای شما به منظور استخراج رمزارزهایی مانند بیتکوین یا اتریوم استفاده می‌کنند. در ادامه راه‌های مختلفی که برای مقابله با این نوع تهدیدات وجود دارد را معرفی می‌کنیم.

به ‌روز رسانی نرم ‌افزار

اطمینان حاصل کنید که سیستم‌ عامل و نرم ‌افزارهای امنیتی شما آپدیت هستند. بسیاری از بدافزارها از ضعف‌های امنیتی موجود در سیستم ‌عامل یا نرم ‌افزارهای قدیمی استفاده می‌کنند و وارد سیستم می‌شوند.

استفاده از نرم ‌افزارهای آنتی ویروس

نصب یک آنتی ویروس قوی کمک می‌کند تا از ورود بد افزارهای استخراج رمز ارز به سیستم‌ جلوگیری شود.

فایروال

فایروال‌ها تلاش‌های استخراج رمز ارز را مسدود می‌کنند و استفاده از آن‌ها برای کنترل و محدود کردن دسترسی به اینترنت برای برنامه‌های مشکوک به شما کمک می‌کند.

مانیتورینگ سیستم

نظارت مداوم بر فعالیت‌های سیستم‌ به شما اجازه می‌دهد تا به سرعت فعالیت‌های غیرعادی بدافزار استخراج ارز دیجیتال را تشخیص دهید.

پیروی از قوانین امنیتی

با باز نکردن ایمیل ناشناس، دانلود نکردن فایل‌ها از منابع ناشناس و عدم نصب نرم ‌افزارهای مشکوک از ورود این بد افزارها به سیستم جلوگیری کنید.

استفاده از blacklist

این ابزار به شما کمک می‌کند تا دسترسی به سایت‌ها و دامنه‌های منابع بد افزارهای استخراج رمز ارز مسدود شود.

رمزگذاری اطلاعات

رمزگذاری فایل‌ها و اطلاعات حساس از دسترسی ناخواسته به اطلاعات شما جلوگیری می‌کند.

آپدیت مرورگر

مرورگرهای وب نیز در برخی مواقع ضعف امنیتی دارند. به روز رسانی مرورگر به آخرین نسخه از ضعف‌های موجود جلوگیری می‌کند.

عدم استفاده از کامپیوترهای ابری

استفاده از کامپیوترهای ابری بدون تنظیمات امنیتی مناسب اجازه دسترسی به منابع محاسباتی را برای بد افزارها فراهم می‌کند.

آموزش کاربران

آموزش کاربران در مورد شناخت بدافزارها و رفتارهای مشکوک به جلوگیری از حملات کمک می‌کند. به علاوه، توسعه‌ دهندگان نرم ‌افزار و تیم‌های امنیتی باید به صورت مداوم بدافزارهای استخراج رمز ارز را شناسایی کنند و به فکر راه‌های موثر برای مقابله با آن‌ها باشند.

راه‌های مقابله با بدافزارهای استخراج رمز ارز

هک شدن 400 هزار کامپیوتر با بدافزار استخراج ارز دیجیتال

در حمله بدافزار استخراج رمزارز بیش از چهارصد هزار کامپیوتر برای استخراج ارزهای دیجیتال هک شدند. در این حمله که بیش از 12 ساعت طول کشید، هکرها از این بدافزار برای آلوده کردن کامپیوترها در روسیه، ترکیه، اوکراین و کشورهای دیگر استفاده کردند. نرم ‌افزار‌های امنیتی ویندوز این حمله را در همان مراحل اولیه شناسایی کردند. بدافزاری به نام Dofoil در تلاش بود تا به فایل explorer.exe وارد شود و کد مخرب را تزریق کند. نرم ‌افزار آنتی ویروس این نفوذ را تشخیص داد، چرا که فایل از مکان متفاوتی روی درایو در حال اجرا بوده است. هکرها در این حمله بیشتر شرکت‌های صنعتی را هدف قرار می‌دهند و سعی می‌کنند از کامپیوتر و سرورهای آن‌ها استفاده کنند. نمونه‌هایی از این حملات را در شرکت تسلا و کارخانه تصفیه آب در اروپا می‌توانید ببینید.

آیا کامپیوتر شما به بدافزار ماینینگ ارز دیجیتال آلوده شده است؟

متاسفانه تشخیص بدافزار استخراج ارز دیجیتال معمولا کار آسانی نیست و به نوع بدافزار و نحوه عملکرد آن بستگی دارد. اما در صورتی که مشکوک به نصب بدافزار استخراج ارزهای دیجیتال روی کامپیوتر خود هستید، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

بررسی فعالیت غیرعادی کامپیوتر

اگر کامپیوتر شما بی‌دلیل گرم می‌شود، CPU و GPU به آخرین حد فعالیت خود می‌رسد یا دستگاه شما به طور غیرمعمول کند می‌شود، ممکن است دلیل این مشکلات نصب بدافزار ماینینگ باشد.

بررسی فرآیندهای در حال اجرا

بررسی فرآیندهای در حال اجرا را در لیست وظایف کاری خود قرار دهید. در صورتی که یک فرآیند مشکوک با نام‌هایی مانند “miner.exe” یا نام‌های مشابه در لیست فرآیندها وجود داشت، ممکن است کامپیوتر شما به استخراج ارزهای دیجیتال مشغول باشد.

استفاده از نرم ‌افزارهای آنتی ویروس

نرم ‌افزارهای آنتی ویروس قابل اعتماد می‌توانند در شناسایی و حذف بدافزارها به شما کمک کنند. معمولا این نرم ‌افزارها قابلیت اسکن و شناسایی بدافزارهای مختلف را دارند.

بروز رسانی نرم‌ افزار و سیستم ‌عامل

نرم ‌افزارها و سیستم ‌عامل کامپیوتر شما باید به روز باشند تا کمتر در معرض آسیب‌پذیری‌های امنیتی قرار بگیرند.

حفاظت از کلمات عبور

برای جلوگیری از دسترسی بدافزار استخراج ارز دیجیتال به کیف ‌پول‌های ارز دیجیتال خود از کلمات عبور قوی استفاده کنید و همیشه آن‌ها را به ‌روز نگه دارید.

مشاوره با متخصص امنیتی

در صورتی که به وجود بدافزار ماینینگ مشکوک هستید و نمی‌توانید به تنهایی آن را شناسایی و حذف کنید، از متخصصان امنیتی کمک بگیرید.

نتیجه‌ گیری

بدافزار استخراج ارز دیجیتال تهدیدی جدی برای امنیت کاربران ارزهای رمزنگاری شده می‌باشند. برای مقابله با این تهدیدات، به‌ روز نگه داشتن سیستم عامل و نرم ‌افزارها، استفاده از ابزارهای امنیتی، مدیریت امنیت و آموزش از مهم‌ترین اقداماتی هستند که باید انجام شوند. توجه داشته باشید که بدافزارها ممکن است خود را مخفی کنند، بنابراین تشخیص آن‌ها در برخی موارد دشوار است. نرم ‌افزارهای آنتی ویروس و رعایت موارد امنیتی در محفاظت از کامپیوترتان به شما کمک خواهند کرد.

ثبت امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *