آیا با راهنمای خرید حافظه رم آشنا هستید؟

راهنمای خرید حافظه رم

یکی از عوامل موثر در سرعت و پردازش کامپیوتر بعد از سی پی یو و کارت گرافیک رم می‌باشد. در ابتدا به معرفی کوتاهی در رابطه با حافظه رم می‌پردازیم و سپس با بیان نکاتی در رابطه با راهنمای خرید حافظه رم شما را راهنمایی خواهیم کرد.
رم مخفف کلمه Random Access Memory یعنی حافظه دسترسی تصادفی می‌باشد. در واقع رم ها حافظه های موقت در رایانه ها محسوب می‌شوند که وظیفه نگهداری داده ها را دارند.

راهنمای خرید حافظه رم

برای خرید رم کامپیوتر، نکات بسیاری وجود دارد که باید به آن ها توجه نمایید. با ما همراه باشید تا شما را در خصوص خرید یک رم مناسب راهنمایی نماییم. فاکتورهای زیاد و مهمی در انتخاب رم وجود دارد که توجه به آن ها می‌تواند به خرید بهتر شما کمک نماید.
نکاتی مانند نسل رم، مقدار حافظه، فرکانس، زمان تاخیر، ابعاد رم، برند، سرعت و تعداد کانال مطرح است.

تفاوت میان رم لپ تاپ و کامپیوتر

رم های لپ تاپ در مقایسه با رم‌های کامپیوتر مصرف برق کمتری دارند و از نظر ابعاد نسبت به کامپیوتر کوچک‌تر هستند. رم‌های لپ تاپ هم مانند رم کامپیوتر ورژن های مختلفی دارند. رم لپ تاپ را با حروف اختصاری LPDDR نمایش می‌دهند که حروف LP ابتدای کلمه نشان دهنده‌ی Low Power است. در واقع اساسی ترین تفاوت در این دو نوع حافظه شکل ظاهری و توان مصرفی است.

انواع حافظه رم

انواع حافظه رم

نسل رم ها از نوع DDR شروع شده و هم اکنون تا نسل DDR4 ادامه پیدا کرده است. راهنمای خرید حافظه رم به شما کمک می‌کند تا بدانید که هر نسل نسبت به نسل قبلی سرعت بیشتری دارد برق کمتری مصرف می‌کند و زمان تاخییر کمتری نیز دارد.

DDR: از سال 2002 به بعد حافظه های ارائه شده را با نام DDR معرفی نمودند. DDR مخفف عبارت Double Data Rate به معنای نرخ داده دو برابر است. مهم ترین ویژگی این نوع حافظه این است که در هرپالس پایین و بالای cpu عملیات را انجام می‌دهند.

DDR2: رم های DDR2 برای اولین بار در سال 2004 میلادی تولید و به بازار عرضه شدند. این حافظه قابلیت پشتیبانی پهنای باند 5/8 گیگابایت بر ثانیه را دارد و به همین دلیل در مقایسه با نسل های قبلی خود برتری بسیاری دارند. و سرعت آن ها دو برابر سرعت رم های DDR باشد.

DDR3: نسلی از حافظه هستند که در سال 2007 به بازار عرضه شدند. استفاده از ولتاژ پایین تر در مقایسه با انواع قبلی رم ها و در نتیجه میزان برق مصرفی کمتر از مهم ترین ویژگی های رم DDR3 است. همچنین به عنوان دیگر ویژگی این نوع حافظه میتوان به پهنای باند 8/12 گیگابایت بر ثانیه آن اشاره نمود.

DDR4: مهم ترین ویژگی این حافظه سرعت بالای ان است که علاوه بر این دارای فرکانس پردازنده ۲۱۳۳ مگاهرتز است. به عبارتی این حافظه دارای 14 درصد افزایش عملکرد و کاهش ۲۵ درصدی ولتاژ را به همراه دارد.

نکته‌ای کوتاه

نکته بسیار حائز اهمیت در راهنمای خرید حافظه رم این است که هر نسل از رم را نمیتوان برای نسل قبلی استفاده نمود. دلیل آن هم این است که در هر نسل DDR بین پین های اتصال و فاصله‌ی بین شکاف وسط ماژول آن ها تفاوت وجود دارد.
توجه داشته باشید که هر مادربردی برای یک نسل از رم طراحی شده است و نمیتوان بر روی یک مادربرد خاص تمامی نسل های مختلف رم را مورد استفاده قرار داد.

مقدار حافظه رم

مقدار حافظه رم

رم‌ها در ظرفیت‌های مختلفی تولید شده‌اند که واحد اندازه‌گیری رم گیگابایت است. امروزه رم‌ها دارای ظرفیت های 2 تا 64 گیگابایتی هستند. که شما با توجه به نکاتی که در راهنمای خرید حافظه رم بیان شد می‌توانید مقدار حافظه مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

زمان تاخیر

مولفه زمان پاسخ دهی با علامت اختصاری CAS/CL نمایش داده می‌شود که گاهی اوقات اعدادی بر روی رم نمایش داده می‌شوند. که هرچه مقدار این عدد کم باشد نشان دهنده برتری رم می‌باشد. توجه نمایید که تفاوت قیمت بین رم‌هایی با CL مختلف در بازار خیلی زیاد نیست پس برای دریافت مطلوب ترین نتیجه به سراغ رم‌هایی با CL کمتر بروید.

فرکانس رم

واحد اندازه گیری فرکانس در رم مگاهرتز می‌باشد که هرچه این عدد بالاتر باشد به معنای سرعت بیشتر است.

ابعاد حافظه رم

ابعاد رم

نوع اول DIMM: رم‌ هایی با ابعاد بزرگ هستند و در کیس‌ها استفاده می‌شوند.
نوع دوم SO-DIMM: به رم هایی با اندازه کوچک می‌گویند که بیشترین جایی که از آن‌ها استفاده می شود در لپ تاپ ها و مینی کامپیوترها می‌باشد.
توجه نماید که قیمت رم SO-DIMM از نوع اولی گران‌تر است. از تمامی موارد بالا می‌توانید به هنگام مراجعه به بازار به عنوان راهنمای خرید حافظه رم استفاده نمایید.

پیکربندی چند کاناله

این امکان وجود دارد تا برروی مادربرد خود از چند رم استفاده نماییم و آن ها را پیکربندی چندکاناله نماییم. اما توجه نمایید که تعداد رم‌ها باید حتما زوج باشد. رم‌ها به صورت‌های مختلفی در بازار ارائه می‌شوند دوتایی چهارتایی و تکی که اگر قصد چندکاناله کردن سیستم خود را دارید از بسته بندی‌های 2 یا 4 تایی استفاده نمایید. به دلیل این که بیشترین سازگاری را با همدیگر دارند.

نتیجه گیری

به هنگام خرید رم ابتدا به تمامی نکات ذکر شده دقت نمایید سپس اقدام به خرید کنید. راهنمای خرید حافظه رم به شما کمک می‌کند تا براساس نکاتی همانند: ابعاد، میزان حافظه، انواع حافظه و دیگر نکاتی که بیان شد برای خریدی مطمئن اقدام نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

آینده به کسانی تعلق دارد که زیبایی رویایشان را باور دارند.

دانلود pdf راهنمای خرید حافظه رم

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *