رزبری پای یا رسپری کدام یک صحیح است؟

رزبری

رزبری پای کامپیوتری های تک بردی هستند که موسسه رزبری پای انگلیسی با هدف توسعه آموزش علوم رایانه تولید نمود. بنیاد طراحی کننده این رایانه بیان کرده هدف از تولید این کامپیوترهای تک بردی این بود که شرایطی را فراهم کند که هر فردی که به رایانه علاقه‌مند است. با قیمتی ارزان و به راحتی به این برد دسترسی پیدا کند. قابلیت اتصال موس، کیبرد و هدست به این دستگاه وجود دارد. رزبری پای به عنوان یک پروژه کوچک برای دانشگاه ها و مدارس توسعه یافت. اما در ادامه توانست در سطح بازار به فروش رسد. نام دیگر رزبری رسپری است.

وظایف رزبری

رزبری کاربردهای محاسباتی ابتدایی مانند انجام امور اداری، بازی‌های سطح پایین، دسترسی به اینترنت و ایمیل، بازپخش ویدئو و بسیاری قابلیت‌های دیگر دارد. این رایانه‌ها ابعاد بسیار کوچکی به اندازه یک جاکارتی دارند. رزبری همه این امکانات را با تعداد بسیار کمی از قطعات از جمله یک پردازنده ARM و قیمت بسیار پایین عرضه می‌کند. طی چندسال اخیر تعدادی رایانه کوچک و کم هزینه تولید شده اند. تین کلاینت و زیروکلاینت از دیگر رایانه های کوچک به شمار می روند.

موارد مصرف رزبری

موارد مصرف رسپری پای

در سراسر دنیا مردم از Raspberry برای یادگرفتن مهارت‌های برنامه نویسی، ساختن پروژه‌های سخت افزاری، انجام اتوماسیون اداری و حتی در موارد صنعتی استفاده می‌کنند.

نامگذاری رزبری

رزبری پای سه نسل مختلف دارد که هریک دارای دو مدل a و b است. مدل های گوناگون رزبری مشخص کننده قدرت و ویژگی‌های کامپیوترهای Rasberry Pi می‌باشند. و داشتن مدل A به معنای بهتر بودن از مدل B نیست. نامگذاری مدل‌های رزبری مقداری گیج کننده است. دو دسته بندی برای نامگذاری مدل‌ها وجود دارد. پای 1، پای 2 و پای 3 نشان دهنده نسل‌های مختلف هستند. مدل‌های پای 1 بین سال‌های 2012 الی 2014، مدل‌های پای 2 سال 2015 و مدل‌ های پای 3 از سال 2016 به بعد تولید شدند. بنابراین مدل‌های 3 به روزترین نسخه‌های موجود در بازار و بهتر از مدل‌های پای 1 و پای 2 می‌باشند.

قیمت رزبری پای

سیستم عامل رزبری پای

رزبری ارزان قیمت با سیستم عامل لینوکس فعالیت مینماید و سیستم عامل اصلی آن Raspbian است که منبع باز می‌باشد. با وجود این که رزبری پای کامپیوتری بسیار ارزان قیمت محسوب می‌شود اما دارای مجموعه ای از پورت های ورودی و خروجی است که امکانات مختلفی به شما می‌دهد. قابل ذکر است که این دستگاه فاقد هارد دیسک بوده ولی از حافظه SD برای راه اندازی کمک می‌گیرد. با اتصال موس و کیبورد و یک مانیتور یا تلویزیون میتوان همانند یک کامپیوتر واقعی از آن استفاده کرد.

 

انواع رزبری

انواع رزبری پای

Raspberry Pi بصورت کلی در چهار نسل معرفی شده است. که نسل های اخر طبیعتا دارای امکانات بیشتر و دارای مشکلات کمتری نسبت به نسل قدیمی تر است.
اما همچنان نسل اول آن نیز تولید می‌شود و تا زمانی که نیاز بازار به این نسل وجود دارد از مدار تولید خارج نخواهد شد.

  • Raspberry Pi 1
  • رزبری Pi 2 b
  • رسپری پای Pi 3 B
  • Raspberry pi zero
  •  Raspberry pi  4 B

دو مدل کلی در Raspberry Pi وجود دارد که ما آن‌ها را به مدل A و مدل B می‌شناسیم. مدل A آن دارای 256 مگابایت حافظه RAM و یک پورت USB است و طبیعتا هم برق کمتر و هم قدرت کمتر و طبیعتا قیمت کمتری نیز به نسبت مدل B دارد.
مدل فعلی آن که B است دارای دو عدد پورت USB است و یک پورت Ethernet شبکه برای ارتباط با شبکه، 256 مگابایت حافظه RAM و طبیعتا کارایی بهتری نسبت به مدل A است.

لوازم جانبی رزبری پای

تمامی مدل‌های رسپری پای به‌صورت یک برد فروخته می‌شوند. که به هنگام خرید آن‌ها نیازمند یک منبع تغذیه‌ی ۵ ولتی از نوع میکرو یواس‌بی، کیبورد، موس، صفحه نمایش و یک کیس هستید.

نتیجه گیری

به هنگام استفاده از این رایانه ارزان قیمت به نکات زیر دقت نمایید تا دچار مشکل نشوید.

  • همواره پیش از روشن کردن بررسی کنید که کارت SD به درستی در اسلات کارت حافظه رسپری قرار گرفته است.
  • کیس مناسبی برای رزبری پای تهیه کنید. این کیس باید تهویه و حفاظت مناسبی تامین کند.
  • توزیع‌های مختلف لینوکس از جمله دبیان و اوبونتو برای رزبری ارائه شده‌اند.
  • رزبری در اصل به عنوان دستگاهی برای تدریس برنامه‌نویسی طراحی شده و از این رو مجموعه خوبی از ابزاری کدنویسی برای آن عرضه شده است.
  • همیشه در زمان خاموش کردن رسپری از دستور shutdown استفاده کنید و پس از خاموش شدن هم کابل برق را از آن جدا کنید.
  • هر استفاده‌ای که از رزبری پای می‌کنید، باید در نهایت دقت باشد. با این‌که این دستگاه کوچک است، اما مانند هر رایانه دیگری در معرض آسیب از الکتریسیته ساکن، ضربه و برخورد است.
  • همچنین دماهای خیلی سرد و گرم به آن آسیب می‌زنند.

تغییرات بزرگ همیشه از درون آغاز می شوند. 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *