ارز دیجیتال بلاکچین انقلابی بزرگ در فناوری

ارز دیجیتال بلاکچین

ارز دیجیتال بلاکچین از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا است که به خاطر ویژگی‌های بسیار خوبی که دارد باعث شده که با استقبال بی‌نظیری از طرف کاربران مواجه شود برای اولین بار بلاک چین با روی کار امدن بیت کویین شناخته شد که هدف اصلی این فناوری از بین بردن واسط‌ها است. ارزهای دیجیتال فقط قسمتی از دنیای جدید و جالب بلاک چین است. از اصلی ترین وظایف این سیستم ذخیره و نگهداری اطلاعات و داده‌ها است که با داشتن قابلیت رمزنگاری، توزیع داده‌ها دیگر امکان تغییر اطلاعات یا حذف آن‌ها وجود ندارد.

تعریف بلاک چین

لغت بلاک چین (Blockchain) از دو کلمه Block(بلوک) و (Chain) زنجیره تشکیل شده است. که در اصل این تکنولوژی از زنجیره‌ای از بلوک‌ها تشکیل می‌شود. تمامی بلاک‌ها که به آن ارز دیجیتال بلاکچین گفته می‌شود در گره یا نود شبکه ذخیره خواهند شد. گره‌ها دستگاه هایی هستند که عملکرد آن‌ها ذخیره اطلاعات کل شبکه است و یک نسخه از تمام داده‌ها در آن‌ها نگهداری می‌شود. داده ها شامل انجام عملیاتی هستند که در شبکه انجام می‌شود.

تعریف نود NODES یا گره

با یک تعریف ساده می‌توان گفت که نودها رایانه‌های هستند که به شبکه متصل می شوند و وظیفه‌‌ی اشتراک گذاری اطلاعات با دیگر دستگاه‌ها را دارند. بنابراین برای راه‌اندازی نود یا گره لازم است که نرم افزار شبکه را دانلود یا نصب کنید.

دفتر کل الکترونیکی

بلاکچین یک دفتر کل دیجیتالی بزرگ است که تمام تراکنش‌های ایجاد شده توسط کاربر را ثبت می‌کند.

Blockchain

کاربردهای ارز دیجیتال بلاکچین

انتخابات دیجیتال

با استفاده از بلاک چین در راگیری دیگر نیازی به حضور نیروهای انسانی نیست که در این صورت هیچ کس نمی‌تواند تعداد ارا را دستکاری کند و احتمال تقلب به صفر میرسد.

حمل و نقل

با روی کار امدن فناوری بلک چین، کارخانه‌ها و کمپانی‌های بزرگ می‌توانند اطلاعات محصولات و کالاهای خود را از زمان تحویل  و دریافت و رساندن کالاها به دست مشتری در پایگاه داده به ثبت برسانند و همچنین با انجام این کار می‌توانند اصل بودن کالا و کیفیت بالای محصولات خود را به مشتریان تضمین دهند.

حذف واسطه‌ها

هنگامی که فرد می‌خواهد در سیستم بانکی برای مثال انتقال وجه به کارت دیگری را انجام دهد سیستم بانکی کارمزدی را از حساب شما کم می‌کند اما در بلاک چین این کار انجام نمی‌شود. متمرکز بودن سیستم بانکی به این صورت است که اگر اطلاعات موجود در بانک از بین برود تمام اطلاعات افراد هم از بین برود اما ارز دیجیتال بلاکچین یک سیستم غیر متمرکز است که از وظایف اصلی آن ثبت و نگهداری اطلاعات کاربر است.

امنیت بلاک چین

چون این سیستم دارای امضای دیجیتال برای انجام تمام معامله‌ها است درنتیجه باعث می‌شود هیچ تقلبی صورت نگیرد و تمام جزئیات را برای هر کاربر ارائه می‌دهد. در ارز دیجیتال بلاکچین با استفاده از الگوریتم‌های متعددی که وجود دارد اطالاعات رمزنگاری شده‌اند. در این صورت هیچ یک از افراد نمی‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

نحوه‌ی استفاده از بلک چین

نحوه‌ی استفاده از بلاک چین

  1. در مرحله‌ی اول کاربر باید یک معامله انجام دهد.
  2. پس از خرید، معامله‌ی شما باید بررسی و تایید شود. این کار را شبکه‌ای از هزاران رایانه که در سراسر جهان توزیع شده‌اند، انجام می‌دهند. این شبکه از طریق رایانه‌ها، بررسی می‌کند که معامله براساس سفارش شما انجام شده باشد.
  3. محل ذخیره هر معامله باید در دل یک بلاک باشد. پس از بررسی و تایید صحت معامله شما، اطلاعات در یک بلوک اختصاصی ثبت و نگهداری می‌شود. در آن‌جا، داده‌های معامله شما در کنار بی‌شمار تراکنش مشابه، جا می‌گیرد.
  4. به هر بلوک، باید هَش (کد) داده شود: پس از تأیید تمام معامله‌های یک بلوک، باید به آن بلوک یک کد شناسایی منحصر به فرد به نام هَش داده شود. پس از اخذ هش اختصاصی، آن بلاک به شبکه‌ی بلاک چین اضافه می‌شود.

معایب ارز دیجیتال بلاکچین

حمله 51 در صدی

این حمله در مواقعی اتفاق می‌افتد که یک نهاد یا سازمانی بتواند به 50 در 100 قدرت هش شبکه دسترسی پیدا کند در صورتی که این حمله موفقیت آمیز باشد می‌تواند همه‌ی اطلاعات را تغییر دهد یا کلا همه چیز شبکه را پاک کند.

نتیجه گیری

ارز دیجیتال بلاکچین یک تکنولوژی جدید است که هدف آن تبادل اطلاعات و نگهداری داده‌ها به صورت غیر متمرکز است. این فناوری در اصل یک دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد. بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می‌شوند، توزیع شده است. با این فناوری می‌توان درست مثل یک جامعه یا سازمان، نوعی حاکمیت را در یک سیستم به‌ وجود آورد که همه بتوانند نسبت به سهامشان و اختیاراتی که دارند در جلو بردن آن سیستم سهیم باشند.

دانلود pdf ارز دیجیتال بلاکچین

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *