دو برابر سریع تر با حافظه رم DDR5

حافظه رم‌ DDR5 دو برابر سریع‌تر از حافظه‌ رم‌ DDR4 است، با این وجود بسیار کم‌مصرف هستند.در این مقاله این رم­‌ها را بیشتر معرفی کرده و نحوه عملکرد آنها توضیح داده و با هم مقایسه می­‌کنیم.
درواقع نسل پنجم حافظه‌های DDR محسوب می­‌شود. این نسل جدید حافظه‌­هایی با دسترسی تصادفی (RAM) است. ادعا می‌شود نسل جدید حافظه­‌های DDR پرسرعت­‌تر و کم مصرف‌­تر نسبت به ماژول‌های DDR4 خواهد داشت.
اما این ویژگی چه تاثیری روی کامپیوترهای شخصی می­‌گذارد؟

نحوه عملکرد حافظه رم DDR5

کمپانی کره‌ای اس‌کی هاینیکس (SK Hynix) که توسعه­ دهنده DDR5 می­‌باشد. این کمپانی مدعی است چگالی و سرعت این حافظه رم دو برابر حافظه‌های DDR4 است.
به‌ طور مثال چگالی یک مدل ۳۲ گیگابایتی رم‌های DDR5، با مدل‌ ۱۶ گیگابایتی DDR4 چگالی یکسانی دارد. درحالی‌که کارایی و بازده آن حدود دوبرابر است.
پهنای باند حافظه DDR5-3200 حدود ۳۶/۱ برابر رم‌های DDR4-3200 است. سرعت انتقال اطلاعات مورد انتظار در تراشه‌های DRAM، می­‌تواند پهنای باندی معادل ۴۸۰۰MT/s داشته باشد.
این پهنای باند ۸۷/۱ برابر حافظه رم‌ DDR4-3200 است.

حافظه-رم

بیشترین ظرفیت استاندارد رم‌های DDR5 ،۶۴۰۰MT/s است. اما در بعضی طرح‌ها ازطریق اورکلاک (Overclock) می‌توانند به مقادیر بالاتری هم دست پیدا کنند.
کمپانی SK Hynix روی ماژول‌های DDR5 کار کرده که می‌توانند به ازای هر تراشه ظرفیت ۲ گیگابیت و ۱۶ گیگابیت داشته باشند.
اما روشی که این کمپانی برای کم مصرف کردن این رم­‌ها به کار می­‌برد جالب است. این کمپانی ولتاژ این حافظه‌ها را از ۲/۱ به ۱/۱ ولت کاهش داده است.
همین‌طور استفاده از فرایند ۱Ynm، مصرف انرژی را در مقایسه با حافظه‌های رم DDR4 کاهش داده است.
ماژول DDR5 به­‌صورتی است که از نرخ تبادل ۶/۶ گیگابیت‌برثانیه به‌ازای هر پین (pin) پشتیبانی می‌کند.

مزایای RAM ‌DDR5

  • دو کانال ۴۰ بیتی دارد که به‌ازای هر ماژول مستقل عمل می­‌کند.
  • کارایی کامندباس (command bus) را بهبود می­‌بخشد.
  • تقویت طرح‌های به‌روزرسانی
  • افزایش بانک‌گروپ (bank group) برای کارایی بیشتر عملکرد بهتر

در ابتدا انتظار می‌رفت تراشه‌های حافظه رم DDR5 با ۴۸۰۰ مگا تبادل در هر ثانیه یعنی ۴۸۰۰MT/s، که ۸۷/۱ برابر پهنای باند  RAMهای DDR4-3200 است، به دست کاربران برسد.
در حال حاضر بیشترین ظرفیت استانداردی این حافظه تبادل درذ هر ثانیه است. با این حال، بعضی کمپانی­‌های ساخت حافظه رم، ممکن است به مقادیر بالاتر از این نیز دست یابند.

عرضه اولین محصول DDR5 برای تبادل اطلاعات در سال ۲۰۱۹

در مارس ۲۰۱۷، سازمان JEDEC، مشخصات DDR5 ‌را در سال 2018 اراپه داد. در نوامبر ۲۰۱۸، کمپانی SK Hynix از اولین ماژول رم مبتنی بر DDR5 رونمایی کرد.
به دنبال این کمپانی که از توزیع  RAMهای حافظه رم DDR5 تا پایان سال ۲۰۱۹ خبر داد، سامسونگ و میکرون نیز دست به کار شدند.
این دو کمپانی اعلام کردند ماژول‌های این حافظه را تولید خواهند کرد.اگرچه ممکن است کاملا منتبق با استاندارد این حافظه رم نباشد.
در پیش بینی­‌ها، انتظار می­‌رود که در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب ۲۵ و ۴۴ درصد بازار را در اختیار بگیرد. مدل‌های به‌روزشده حافظه رم  DDR5، ممکن است سرعت‌های بیشتری نیز داشته باشند.

حافظه‌ رم DDR5 می‌تواند در گوشی‌ هوشمند در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

گوشی هوشمند گلکسی S8 ساخت سامسونگ مجهز به حافظه‌ رم LPDDR4 است. سازندگان چیپ و مادربرد هم در نهایت مجبور به پشتیبانی از این حافظه خواهند بود.
پروسه پشتیبانی از رم­‌ها پس از انتشار ویژگی‌­های آن‌ها، بیش از یک سال طول خواهد کشید.
کاربران گوشی‌های هوشمند سرعت بالای رم‌های DDR5 LPDRAM را ترجیح می‌دهند. این درحالیست ‌که مشتری‌های مراکز داده‌، خواستار تأمین نیازهای روزافزون خود به پهنای باند بیشتر هستند.
در این میان، کاربران کامپیوترهای دسکتاپ منتظر اعلام تاریخی برای ارائه رم‌های DDR5 برای این کامپیوتر‌ها هستند.
اما این موضوع به پشتیبانی مادربردهای اصلی شرکت‌های AMD و اینتل (Intel) بستگی دارد. متاسفانه تاکنون هیج‌کدام از این دو غول دنیای تراشه و پردازنده خبری مبنی بر سازگار کردن محصولات خود با این حافظه نداشتند.

DDR5-حافظهرقبای حافظه رم DDR5

تأمین‌کننده‌های فناوری در حال توسعه‌ی نوع جدیدی از حافظه‌ برای رقابت با DDR5 هستند. به‌عنوان مثال، شرکت اینتل عرضه‌ی DIMM ،حافظه‌ رم Optane را به‌زودی آغاز خواهد کرد.
این رم‌­ها می‌توانند جایگزین دی‌رم DDR شوند. حافظه‌ رم optane مزیتی که دارد این است که حتی پس از خاموش شدن کامپیوتر هم داده‌ها را حفظ می­‌کند.
چیزی که دی‌رم DDR قادر به انجام آن است. چندین نوع از حافظه‌های DRAM در شکل حافظه‌ با پهنای باند بالا اعم از HBM2 و GDDR5X پدیدار شده است.
این نوع­‌ها عمدتا در پردازنده‌های گرافیکی بسیار قدرتمند و حرفه‌ای استفاده می‌شود. نوع جدیدی از حافظه­ سه‌بعدی است که مکعب حافظه‌ ترکیبی (HMC) نامیده می‌شود. این نوع بیشتر در تراشه‌های ابر پردازشی زئون فی اینتل استفاده می­‌شوند.

عملکرد حافظه Ram5با توسعه نرم‌افزارهایی مانند پایگاه داده به سمت پردازش درون حافظه، می‌توان انتظار تقاضا برای حافظه‌ رم DDR5 داشت. کمپانی‌هایی مانند Dell و HP به سرعت در حال دو برابر کردن ظرفیت حافظه‌ی رم در سرورها هستند.
این کار به ‌منظور پشتیبانی از نرم‌افزارهای یادشده انجام می­‌گیرد. همچنین طبق اعلام سازمان JEDEC، توسعه‌ مشخصات برای نوع جدیدی از حافظه‌ رم ترکیبی موسوم به NVDIMM-P در جریان است.
حافظه NVDIMM نوع جدیدی از حافظه‌ پایدار است. این حافظه با حافظه‌ی ذخیره‌سازی فلش غیر فرار و حافظه‌ فرار DRAM ادغام شداست. همچنین درون یک شکاف DIMM قرار داده می‌شود.
این نوع از حافظه‌ رم برای نرم‌افزارهایی مانند پایگاه داده که از ترکیب حافظه‌ فلش و دی‌رم برای پردازش و کش کردن استفاده می‌کند، در نظر گرفته شده است.

سایر رقبا

انویدیا (NVIDIA) امروز جدیدترین پرچم‌دار خود از خانواده Quadro را برای کاربران حرفه‌ای و پول‌دار معرفی کرد. این پردازنده جدید Quadro K6000 نام دارد.
این کمپانی مدعی است که Quadro K6000، سریع‌ترین کارت گرافیک ساخته شده تابه‌حال است. قدرت پردازش این کارت گرافیک از نسل قبلی بیشتر گزارش شده و از ۱۲ گیگابایت از حافظه رم DDR5 بهره می‌برد.
با استفاده از چنین پردازنده­ای، کمپانی مانند نیسان می‌تواند در آن واحد، تمامی مدل‌های ساخته شده را به همراه تمامی جزئیات آن پردازش نماید.
از دیگر ویژگی‌های این کارت گرافیکی می‌توان به ۲,۸۸۰ هسته پردازشی آن اشاره کرد. این موضوع در نوع خود بی نظیر است و می‌تواند به طور هم‌زمان تصاویر را به چهار نمایشگر با رزولوشن  ۴K ارسال کند.

آنچه از آن مطلع می شوید؟

این پردازنده شگفت انگیز قرار است امسال در قالب محصولات کمپانی‌های HP ،Dell و Lenovo به بازار عرضه شود. هنوز قیمت رسمی این پردازشگر گرافیکی رسما اعلام نشده است.
اما مدل قدیمی‌تر این محصول به نام K5000 اکنون حدود ۷ میلیون تومان قیمت دارد.

شکست یک عامل نیروبخش است، نه یک بازدارنده؛ هر شکست بذری از موفقیت در دل دارد. ناپلئون هیل

دانلود pdf دو برابر سریع تر با حافظه رم DDR5

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *