مزیت های استفاده از مجازی سازی دسکتاپ (VDI)

مزیت های استفاده از مجازی سازی دسکتاپ

مزیت های استفاده از مجازی سازی دسکتاپ

تغییرات در عرصه IT معمولا به‌سرعت اتفاق می‌افتد. که این موضوع موجب درگیری فنی کمپانی‌ها با مسئله به‌روزرسانی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها می‌شود.
اتفاق‌های مختلف ازجمله کرونا موجب شد تا صاحبان مشاغل و کمپانی‌های بزرگ و کوچک به استفاده کردن از دورکاری روی ‌آورند. اما در این راستا سوالات و دغدغه هایی برای صاحبان مشاغل وجود دارد از جمله:
زیرساخت لازم برای بهره‌مندی از مزایای یک دورکاری ایمن چیست؟ راهکار پیاده سازی دورکاری به نحوی که بیشترین تناسب و سازگاری را با زیر ساخت موجود و نیاز ما داشته باشد کدام است؟
چگونه دورکاری را به نحو احسنت در سازمان خود می‌توان پیاده‌سازی کرد؟
در این مقاله سعی کردیم تا با نگاهی اصولی مزیت های استفاده از مجازی سازی دسکتاپ را برای شما مطرح کنیم که به‌راحتی قادر به تصمیم‌گیری باشید.

۵ مزیت مجازی‌ سازی دسکتاپ

۱- دسترسی از راه دور به صورت ایمن به برنامه ها، نرم‌افزارها و فایل ها

شرایط موجود در عصر حاضر موجب شد تا مجموعه‌های کوچک و بزرگ مجبور به فراهم کردن امکانات دورکاری برای کارمندان خود شوند. حتی برای چند ساعت تا چند روز در هفته آن هم از طریق دستگاه‌های شخصی خود کاربران مانند: موبایل، تب لت، لپ‌تاپ و …
ولی دغدغه‌هایی همواره فکر کارفرمایان را درگیر کرده است. که ایجاد دورکاری برای آن‌ها بسیار هزینه‌بر است. و یا اگر کاربری از طریق دستگاه شخصی خود به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای درون سازمان متصل شود یک ریسک امنیتی را با خود به همراه دارد.
اما این در صورتی است که مزیت های استفاده از مجازی سازی دسکتاپ مدت‌هاست این مشکلات را رفع نموده است. و حتی به کمک استفاده از GPU باعث شده تا کاربرانی که از راه دور در حال کارکردن با نرم‌افزارهای داخل سازمان هستند
یک تجربه گرافیکی خیلی خوب و مطلوبی را داشته باشند. درواقع مجازی‌سازی یک دسترسی بدون تأخیر با یک پهنای باند حداقلی را میسر کرده است.

۲- انعطاف‌پذیری

انعطاف پذیری به عنوان یکی از مزیت های استفاده از مجازی سازی دسکتاپ این امکان را فراهم کرده است. تا حتی مجموعه‌های بزرگ دسترسی کاربران به نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌های درون سازمان را صرفا با چند کلیک ساده انجام دهند.
و دیگر لازم نیست برای هر شخص تغییرات زیادی را اعمال نمایند. در واقع می‌توانند برای هر یک از نیازهای خود چند نمونه الگو ایجاد کنند.
و به سادگی چند کیلک به هر کاربر و یا گروه از کاربران متناسب با نیازهای آن‌ها و طبق سیاست های سازمان یکی از الگوهای از پیش طراحی شده را در اختیار آن‌ها قرار دهند. درصورتی‌که مجازی‌ سازی دسکتاپ به‌ درستی پیاده‌سازی شود مدیر شبکه قادر است. که تنظیمات و تغییر سیاست‌ها را از طریق یک پلتفرم یکپارچه و یک درگاه واحد برای هر شخص و یا گروه به‌راحتی تنظیم نماید. بدون اینکه نیاز باشد مانند روش سنتی روی هر کامپیوتر لاگین کنند و خیلی راحت با چند کلیک ساده این تغییرات اعمال می‌شوند.

۳- کمترین نیاز به نگهداری

از جمله مزیت های استفاده از مجازی سازی دسکتاپ مشروط بر اینکه به‌درستی پیاده‌سازی شده باشد. در مقایسه با دیگر راه‌کارها کمترین نیاز به پشتیبانی را دارد و شما می‌توانید از انواع ابزارهای پشتیبانی به‌عنوان مدیر شبکه بهره‌مند شوید.
به‌ عنوان‌ مثال تعریف کنید که پس از پایان ساعت کاری زمانی که پرسنل رایانه‌های خود را ترک کنند ماشین مجازی آن‌ها ری استارت شود. و یا فایل‌هایی که دانلود کردند پاک شود و برای یک روز کاری دیگر در حداکثر آمادگی خود قرار بگیرد.
علاوه براین یک کاربر زمانی که احساس کند کامپیوتر آن با سرعت پایینی روبرو است می‌تواند با اجازه‌ی مدیر اقدام به ری استارت کردن سیستم خود نماید

۴- امنیت اطلاعات

یکی از معضلات همیشگی که تمامی مجموعه‌ها با آن روبرو هستند این موضوع است که مدیران شبکه معمولاً نگران ریسک‌های امنیتی هستند. کاربران مجموعه می‌توانند رفتارهای پرخطری مانند دانلود انواع فایل‌ها و استفاده کردن از انواع بدافزارها داشته باشند. که به‌ واسطه‌ی فعالیت‌های این‌چنینی ریسک‌های امنیتی رخ می‌دهند. در مجازی‌سازی دسکتاپ ما علاوه بر این‌که می‌توانیم از تمامی فایروال‌ها و راهکارهای امنیتی که قبلا داشتیم استفاده کنیم،
می‌توانیم از همان درگاه واحد یا کنسول مدیریتی یکپارچه انواع تنظیمات امنیتی مدنظرمان را برای رفتار کاربران اعمال کنیم.

۵- کاهش هزینه‌ها

از هر جهت که به موضوع vdi نگاه کنیم می‌بینیم که در هزینه‌ها صرفه‌جویی بسیاری اتفاق می‌افتد که به‌صورت تیتروار به آن‌ها اشاره می‌کنیم مانند:

  1. نیاز کمتر به پشتیبانی
  2. صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  3. نیاز کمتر به خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار
  4. عمر طولانی‌تر سخت‌افزار از منظر به‌روز بودن

۵ مزیت مجازی‌ سازی دسکتاپ
در استفاده کردن از میز کار مجازی نیاز کمتری احساس می‌شود که یک سخت‌افزار را به دلیل قدیمی شدن از مدار خارج کنیم. بسیار اتفاق افتاده است که سخت‌افزار سالم است ولی به دلیل قدیمی شدن نیاز دارد که تعویض شود.
اما در این حالت تمامی نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بستگی به سرور دارد. و سرورها معمولا به‌واسطه نوع طراحی آن‌ها خیلی دیر قدیمی می‌شوند و قابلیت ارتقا سخت افزاری آن‌ها به مراتب بیشتر از رایانه های معمولی است.
بنابراین به لحاظ سخت‌افزاری اگر یک کامپیوتر ۵ سال به‌روز می‌ماند یک سرور ۱۵ تا ۲۰ سال به‌روز می‌ماند.

ما از نیازهای شما آگاهیم

همیشه نگرانی از بابت کوچ درزمینهٔ IT از یک پلتفرم به یک پلتفرم دیگر وجود دارد. رها این دغدغه را درک کرده است و به آن احترام می‌گذارد. کمپانی رها برای حل این دغدغه و برای اینکه شما با خیال راحت‌تر قادر به تصمیم‌گیری باشید.
سامانه میز کار مجازی و دورکاری را به ‌صورت دمو در آدرس vdi.Dev قرار داده است. کارشناسان متخصص رها برای هر سؤالی که در ذهنتان ایجادشده است آماده پاسخگویی هستند.
ممکن است نگران باشید که آیا با پیاده‌سازی VDI در سازمانتان در دیگر سامانه‌ها تغییراتی رخ می‌دهد یا خیر؟ کارشناسان رها پیشنهاد می‌کنند.
برای جلوگیری از ایجاد تغییراتی که ممکن است باب میلتان نباشد مادامی‌که نسبت به این تکنولوژی مطمئن نشده‌اید.
(به رغم این‌که بنا بر آمار اعلام‌شده سالانه ۵۰۰ مجموعه بزرگ که از روش‌های سنتی استفاده می‌کردند.  و بیش از ۷۰ درصد سازمان‌های نوپا به استفاده کردن از میز کار مجازی روی آورده‌اند)

این سرویس را به‌صورت کلود برای خودتنظیم کنید. و هر زمان که نسبت به کیفیت و کارایی آن مطمئن شدید اقدام به داخلی سازی آن کنید.
البته مجموعه‌های بسیاری نیز هستند که تمامی این سرویس را به صورت کلود راه اندازی کرده‌اند. و از مزیت های استفاده از مجازی سازی دسکتاپ بهره‌ می‌برند همانند دولت آمریکا.

دانلود pdf مزیت های استفاده از مجازی سازی دسکتاپ

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *