سرور زیروکلاینت؛ پشتیبانی آسان به همراه امنیت بالا

سرور زیروکلاینت

امروزه بسیاری از کسب ‎و‌ کارها دیگر از روش‌های سنتی دست برداشته‌اند و از زیروکلاینت و تین‌کلاینت استفاده می‌کنند. این دستگاه‌های کوچک برای کاهش هزینه‌ها و ایجاد یک محیط بی سر و صدا بسیار کاربرد دارند. حتی در دنیای پس از کرونا و قرنطینه، دورکاری همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. بنابراین، تعجب آور نیست که تین کلاینت و زیروکلاینت در بین مشاغل از شرکت‌های کوچک و متوسط گرفته تا شرکت‌های بزرگ محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. ما در رهاکو با ارائه تین کلاینت و سرورهای سفارشی به مشتریان در انواع و اندازه‌های مختلف غریبه نیستیم. در این مقاله به معرفی این دستگاه پرکاربرد و راهنمای انتخاب سرور زیروکلاینت می‌پردازیم با ما همراه باشید.

نگاهی به زیروکلاینت‌ها

زیروکلاینت برای محیط VDI بهینه شده است و هیچ سیستم عامل یا حافظه‌ای در آن وجود ندارد. این دستگاه برای ارائه عملکرد بهینه کاملا به سرور وابسته است. این دستگاه کوچک هیچ سیستم عاملی ندارد و با اتصال از راه دور به سرور کار می‌کند. در واقع سرور جایی است که تمام سیستم عامل‌ها، برنامه‌ها و داده‌ها در آن ذخیره می‌شوند. همانطور که گفتیم، اساسا از زیروکلاینت در محیط VDI استفاده می‌شود و سطح بالایی از امنیت را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، کمترین چالش‌ها را به دنبال دارد.

زیروکلاینت بسیار امن و مقرون به صرفه است و بهره وری انرژی در آن بالاست. در مورد تصمیم گیری برای انتخاب زیروکلاینت هیچ قانون کلی وجود ندارد و همه چیز به اهداف فردی بستگی دارد. مدیریت زیروکلاینت فقط از یک سرور از راه دور انجام می‌شود که کار را برای کاربر بسیار آسان می‌کند. یعنی دیگر نیاز نیست کاربر دستگاه خود را شخصا تعمیر کند. کافی است دستگاه خود را بوت کنید و مستقیم به سشن VMWare یا Citrix وارد شوید. اگر افراد برای کار خود به راهکارهای VDI، DaaS  یا SaaS  نیاز داشته باشند، زیروکلاینت گزینه‌ای عالی بری آن‌ها محسوب می‌شود. رهاکو زیروکلاینت را در هر نوع و اندازه‌ای برای کسب و کارها از سطح سازمانی گرفته تا SMEs ارائه می‌کند که طیف وسیعی از قابلیت‌ها را در خود جای داده‌اند.

مناسب ترین زیروکلاینت

مناسب‌ترین سرور زیروکلاینت کدام است؟

در محیط های عملیاتی مختلف باید از یک سرور مناسب برای زیروکلاینت استفاده کرد. انتخاب سرور زیروکلاینت به عوامل زیادی از جمله نوع محیط عملیاتی، نوع پروتکل مجازی سازی و نوع کاربری زیروکلاینت‌ها بستگی دارد. یکی از نکات مهم هنگام خرید زیروکلاینت توجه به کاربری آن است. با در نظر گرفتن نوع کاربری و پروتکل می‌توان بهترین تصمیم را گرفت. این اصل مهم در تعیین سرور زیرو کلاینت‌ به ما کمک زیادی می‌کند. زیرو کلاینت‌ها بر اساس نوع کاربری به دو دسته تقسیم می‌شوند :

  • معمولی یا آفیس (نرم افزارهای روتین غیرگرافیکی)
  • حرفه‌ای (گرافیکی و سنگین)

پروتکل ارتباطی بین سرورها و کلاینت‌ها نیز به سه نوع تقسیم می‌شوند: RDP، DDP و PCOIP. در اینجا سرور مورد استفاده برای هر کاربر متفاوت است که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

سرور زیروکلاینت با پروتکل RDP

زیرو کلاینت‌های این دسته نمی‌توانند نرم افزارهای گرافیکی سنگین و فیلم‌های FULL HD را اجرا کنند و یا هنگام اجرا با تاخیر مواجه می‌شوند. در ادامه سرور زیروکلاینت‌های RDP در دو نوع کاربری معمولی و حرفه‌ای بررسی می‌کنیم.

در ادارات و یا شرکت‌هایی که عملیات ورود و یا خروج اطلاعات دارند از زیروکلاینت استفاده می‌شود. این سازمان‌ها معمولا از نرم افزارهای گرافیکی سنگین استفاده نمی‌کنند .در این حالت سرور زیروکلاینت مناسب برای هر دو کاربر یک CPU core خواهد بود. سه یا چهار گیگ رم هم برای سیستم عامل سرور مورد نیاز است. فضای ذخیره سازی سیستم قابل تغییر است و به کارت گرافیک اضافی نیازی ندارند. در کاربری حرفه‌ای کاربران از نرم افزارهای سنگین گرافیکی استفاده می‌کنند. همانطور که اشاره کردیم، در زیروکلاینت‌های RDP نرم افزارهای سه بعدی و فیلم‌های FULL HD اجرا نمی‌شود. در این حالت سرور زیروکلاینت پیشنهادی برای هر چهار کاربر یک core 3 CPU است. علاوه بر این، 4 گیگ رم برای سیستم عامل سرور نیاز می‌باشد.

سرور زیروکلاینت با پروتکل DDP

تنها زیروکلاینتی که از پروتکل DDP استفاده می‌کند زیرو کلاینت vCloudPoint است که تمام برنامه‌های افیس و گرافیکی را اجرا می‌کند. سرور زیروکلاینت‌های DDP یا vCloudPoint کمترین استفاده را از سرور دارند و به تنهایی 85 درصد توان سرور را به صورت جداگانه در اختیار می‌گیرند. این اتفاق در نوع خود بی نظیر است.

سرور برای زیروکلاینت

مزایای استفاده از زیروکلاینت

1. ایجاد تجربه اداری از خانه

زیروکلاینت‌ها به شما اجازه می‌دهند تا یک تجربه اداری عالی از خانه داشته باشید. این دستگاه برای استفاده در سازمان و خانه به مانیتور، صفحه کلید و ماوس نیاز دارد. فقط کافی است پشت میزکار خود بنشینید و دستگاه را روشن کنید. به همین ترتیب بالاترین سطح بهره وری را تجربه خواهید کرد.

2. مدیریت آسان IT

زیروکلاینت علاوه بر ایجاد تجربه بهتر برای کاربر، کار را برای تیم‌های فناوری اطلاعات نیز آسان‌تر می‌کند. تیم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند دسکتاپ یا برنامه‌های مخصوص هر کارمند را راه اندازی کنند و دستگاه‌ها را در هر کجا که می‌خواهند قرار دهند. تیم مدیریت فناوری اطلاعات می‌تواند برخی از پورت‌ها را قفل کند، دسترسی به برنامه‌های غیر سازمانی جلوگیری نماید یا در واقع دسترسی به برنامه‌های شخص ثالث را مسدود کند. در حال حاضر ما شاهد گسترش دورکاری در سراسر دنیا هستیم. همانطور که می‌بینید این فناوری زندگی را بسیار ساده می‌کند! یکی از مزایای کلیدی زیروکلاینت برای کاربران جنبه مدیریتی آن است. به جای اینکه کل اعضای تیم فناوری اطلاعات همه در یک مکان مستقر باشند، می‌توانند در هر کجا که هستند دستگاه خود را به طور متمرکز از یک مکان واحد پشتیبانی و مدیریت کنند. تیم‌های فناوری اطلاعات با این سیستم مدیریتی می‌توانند مشتری را از یک مکان مرکزی مدیریت کنند و به روز رسانی‌ها را انجام دهند.

3. سفارشی سازی و تنظیمات خودکار

با سفارشی‌سازی می‌توان دستگاه‌های زیروکلاینت را با محیط کار سازگار کرد. در این صورت کاربر به راحتی می‌تواند به دسکتاپ یا برنامه‌های مختلف دسترسی داشته باشد.

4. افزایش امنیت

در حال حاضر امنیت یک موضوع مهم در دنیای تکنولوژی است. زیروکلاینت سیستم عامل‌های توسعه یافته و ایمنی را ارائه می‌دهد و به پلتفرم‌های VDI، DaaS یا SaaS متصل می‌شود. بنابراین در صورت سرقت یا دزدی سازمان شما چیزی را از دست نمی‌دهد.

نصب و راه اندازی سرور زیروکلاینت

تمام نسخه‌های ویندوز در زیروکلاینت‌هایی که از پروتکل‌های RDP و DDP استفاده می‌کنند، ساپورت می‌شود. هنگام راه اندازی زیروکلاینت توجه داشته باشید که بعد از نصب سیستم عامل مورد نظر درایورها به صورت خودکار نصب نشوند .این درایورها را باید به صورت دستی وارد کنید. از نصب برنامه‌های غیر ضروری که به صورت Default نصب می‌شوند نیز باید جلوگیری شود. بعد از نصب هر درایور به صورت جداگانه سیستم را Restart  نمایید .قبل و بعد از نصب هر برنامه نیز سرور را Restart کنید .سرور زیروکلاینت‌ می‌تواند یک کامپیوتر معمولی، یک سرور مجازی و یا یک سرور فیزیکی باشد. زیرو کلاینت‌هایی که از پروتکل PCOIP استفاده می‌کنند باید در بستر مجازی راه اندازی شوند.

نتیجه گیری

زیرو کلاینت برای افرادی مناسب است که به نرم افزارهای گرافیکی یا دقت بالا نیاز دارند. دستگاه زیروکلاینت به آپدیت کمتری احتیاج دارد و برای کار به سرور وابسته است. انتخاب سرور زیروکلاینت به عوامل زیادی از جمله نوع محیط عملیاتی، نوع پروتکل مجازی سازی و نوع کاربری آن‌ها بستگی دارد. از آنجایی که زیروکلاینت‌ها با یک سرور سروکار دارند، هزینه راه اندازی و خریداری این دستگاه‌ها بسیار کم است. در واقع هنگام خرید زیروکلاینت فقط باید هزینه‌های مربوط به سرور را بپردازید. راه اندازی و مدیریت زیروکلاینت‌ها بسیار آسان است و باید توجه داشته باشید که برای این کار حتما از یک متخصص استفاده نمایید.

ثبت امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *