کاربرد زیروکلاینت؛ نقش زیروکلاینت در پروژه‌های مختلف VDI

همانطور که صنعت فناوری اطلاعات روز به روز پیشرفت می‌کند و مراکز داده قدرتمندتر از گذشته می‌شوند، انواع خدمات نیز IT با دستگاه‌های مدرن تین کلاینت و زیروکلاینت ارائه می‌شوند. روزهای استفاده از کیس‌های بزرگ تقریبا به پایان خود رسیده است و توسعه مراکز داده به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با کمترین هزینه و انرژی، خدمات متعددی را ارائه دهند.
در حال حاضر، سازمان‌های بسیاری برای انجام محاسبات پیچیده، افزایش انعطاف پذیری و استفاده بهتر از منابع کسب و کار خود را در بستر دیتاسنتر متمرکز می‌کنند. حالا می‌دانیم که محاسبات ابری و مجازی سازی به دیجیتالی شدن صنعت IT کمک کرده‌اند و همراه با محاسبات ابری، زیروکلاینت‌ها وارد این عرصه شده‌اند. وجود ماشین‌های پرمصرف و کیس‌های بزرگ دیگر چه فایده‌ای دارد؟ چرا زمان باارزش خود را به تعمیر و نگهداری دستگاه‌های قدیمی اختصاص دهیم؟ با درک کاربرد زیروکلاینت برای کسب و کارهای مختلف دیگر نیازی نیست این کارهای اضافی را انجام دهیم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

نگاهی به عملکرد کلی زیروکلاینت

زیروکلاینت یک دستگاه محاسباتی مبتنی بر سرور است و برای کار کاملا به آن وابسته است. درواقع، هیچگونه قطعات متحرکی در زیروکلاینت وجود ندارد و سرور زیروکلاینت میزبان سیستم عامل (OS) و برنامه‌هاست. مهم‌ترین کاربرد زیروکلاینت در محیط دسکتاپ مجازی است. اغلب اصطلاح زیروکلاینت به اشتباه به جای تین کلاینت‌ استفاده می‌شود. بزرگترین تفاوت این دو مفهوم این است که زیروکلاینت هیچ پردازش محلی انجام نمی‌دهد و هیچگونه سیستم‌عامل، برنامه، حافظه یا حتی تنظیماتی در آن وجود ندارد.
اگر می‌خواهید هزینه‌های سخت‌افزار فناوری اطلاعات سازمان خود را کاهش دهید، به ماشین‌های ارزان و قدیمی یا بی کیفیت بسنده نکنید. این دستگاه‌ها عملکرد پایینی دارند که به بهره‌وری تیم شما آسیب جبران ناپذیری وارد می‌کند. از این گذشته، دستگاه های به مراتب بیشتر خراب می‌شوند؛ یعنی بودجه‌ای که هنگام خرید پس انداز کرده‌ بودید صرف تعمیرات و ارتقا این دستگاه‌ها خواهد شد. پس به جای خرید دستگاه‌های ارزان قیمت به خرید زیروکلاینت فکر کنید. کاربرد زیروکلاینت در محیط ابری به کاهش هزینه‌های سازمانی کمک می‌کند.

عملکرد زیروکلاینت

چرا از زیروکلاینت استفاده کنیم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بیشترین کاربرد زیروکلاینت‌ در محیط VDI است و مزایای زیادی را ارائه می‌دهند:

کاهش هزینه‌های سخت افزاری

اگر کامپیوترهایی با قیمت متوسط می‌خواهید، زیروکلاینت‌ها را انتخاب کنید! از آنجایی که زیروکلاینت‌ هارد دیسک یا سایر قطعات متحرک را ندارند، نسبت به همتایان سنتی خود پایداری و طول عمر بیشتری ارائه می‌دهند.

کاربرد زیروکلاینت در کاهش خطرات امنیتی

زیروکلاینت‌ها به شما کمک می‌کنند تا از حملات جبران ناپذیر بدافزارها و افشای اطلاعات جلوگیری کنید. حذف قطعات داخلی در این دستگاه خطرات امنیتی را به حداقل می‌رساند. یعنی زیروکلاینت‌ها دسترسی مستقیم به سیستم عامل را محدود می‌کنند و کاربران نمی‌توانند هیچ برنامه خطرناکی را روی این ماشین‌ها نصب کنند. علاوه بر این، اگر زیروکلاینت شما آسیب دیده یا خراب شده باشد، لازم نیست نگران از بین رفتن اطلاعات خود باشید، زیرا تمام دیتاها روی سرور ذخیره می‌شوند.

کاربرد زیروکلاینت در مدیریت ساده IT

زیروکلاینت‌ها توسط تیم فناوری اطلاعات یا ارائه دهنده خدمات از طریق سرور مدیریت می‌شوند. فرض کنید یک به روز رسانی جدید برای نرم افزار منتشر شده است. به جای دانلود دستی و جداگانه این آپدیت در هر دستگاه می‌توانید به سادگی به‌روزرسانی را روی سرور نصب کرده و آن را در اختیار همه کاربران قرار دهید. علاوه بر نصب به‌روزرسانی‌ها می‌توانید بکاپ، تنظیمات امنیتی و راه اندازی برنامه‌ها را روی سرور انجام دهید. به همین ترتیب، سرعت نصب و راه اندازی دستگاه‌ها بیشتر می‌شود، زمان خرابی کاهش می‌یابد و بهره وری کارکنان بیشتر خواهد شد.

کاربرد زیروکلاینت در کاهش مصرف انرژی

کامپیوترهای سنتی داده‌ها را به صورت محلی پردازش می‌کنند و در نتیجه به انرژی بیشتری نیاز دارند. و به دنبال این مصرف انرژی گرمای بیشتری تولید می‌کنند. این امر منجر به هزینه‌های هنگفت برق و خنک سازی خواهد شد. در مقابل، مصرف برق زیروکلاینت‌ها نصف کامپیوترهای سنتی است. همچنین، این دستگاه‌ها به خنک کننده نیازی ندارند و می‌توانید از این صرفه جویی در هزینه لذت ببرید! یکی از مزیای فوق العاده زیروکلاینت این است که این دستگاه‌ کاملا بی صدا است و یک گزینه ایده آل برای محیط کار محسوب می‌شود.

کاربردهای زیروکلاینت و کاهش خطرات امنیتی

کاربرد زیروکلاینت در محیط VDI

هنگام پیاده‌سازی VDI در زیرساخت فناوری اطلاعات، مدیران IT باید انواع زیروکلاینت‌ها را بشناسند و مناسب‌ترین آن‌ها را برای مجموعه خود انتخاب کنند. هنگام خرید زیروکلاینت با مدل‌های مختلفی در بازار مواجه خواهید شد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به طور کلی، قبل از خرید زیروکلاینت برای محیط دسکتاپ مجازی نکات زیر را در نظر بگیرید.

1) سازگاری

اولین جنبه‌ای که هنگام خرید زیروکلاینت باید بررسی کنید، سازگاری دستگاه است. دستگاه‌هایی که راه اندازی می‌کنید باید کاملا با محیط VDI سازمان شما سازگار باشند. به عنوان مثال، اگر از Citrix استفاده می‌کنید، باید دستگاه‌های شما از آن پشتیبانی کنند. اگر از محیط Microsoft VDI استفاده می‌کنید، باید دستگاه‌های شما از مایکروسافت پشتیبانی کنند.

2) عملکرد

حتما ترجیح می‌دهید که راه اندازی VDI آسان باشد و پردازش قابل قبولی ارائه دهد؛ اینطور نیست؟ هیچ‌کس از تماشای ویدیوهای پیکسلی لذت نمی‌برد. زیروکلاینت‌ها از حداکثر وضوح تصویر 1920 در 1200 پشتیبانی می‌کنند و نیازهای بصری سطح بالا را برآورده خواهند کرد.

3) سادگی

هیچ کس از پیچیدگی لذت نمی‌برد، به خصوص وقتی صحبت از محیط VDI می‌شود. این امر در مورد زیروکلاینت‌ها نیز صادق است. این دستگاه‌ها باید ساده باشند. مدیریت آن‌ها آسان باشد و به راحتی بتوان آن‌ها را راه اندازی و مدیریت کرد. مدیران با پیاده سازی VDI می‌توانند به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری انبوه را تنها تنها با چند کلیک انجام دهند.

4) مقیاس پذیری

مقیاس پذیری فاکتوری است که تمام شرکت‌ها اهمیت آن را درک کرده‌اند. اگر شرکت شما در حال رشد است باید زیرساخت فناوری اطلاعات شما مقیاس پذیر باشد. زیروکلاینت‌ها این قابلیت را به میزان قابل توجهی ارائه می‌دهند. این دستگاه‌ها در محیط‌های کوچک و بزرگ به راحتی راه اندازی می‌شوند.

5.) مصرف برق

یکی از مزایای مهم VDI نسبت به دسکتاپ‌های سنتی کاهش چشمگیر مصرف برق است و زیروکلاینت‌ها نقش مهمی در این مورد ایفا می‌کنند. با خیال راحت صدها یا هزاران زیروکلاینت را راه اندازی کنید و شاهد صرفه جویی در مصرف برق باشید. یکی دیگر از مزایایی که هنگام انتخاب زیروکلاینت‌ها باید در نظر بگیرید، امکان برنامه ریزی خودکار دستگاه‌ برای خاموش شدن پس از ساعات کاری و روشن شدن قبل از شروع کار است. این امر نیز به نوبه خود باعث افزایش بیشتر صرفه جویی در مصرف برق خواهد شد.

نتیجه گیری

زیروکلاینت یک دستگاه قدرتمند است که هنگام استفاده در محیط VDI مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند. سرعت راه‌اندازی زیروکلاینت بسیار سریع (نزدیک به چند ثانیه) است و امنیت بالایی را ارائه می‌دهد. این امر باعث کاهش زمان قطعی دستگاه و در نتیجه افزایش بهره‌وری در محیط کار می‌شود. در این مقاله به کاربرد زیروکلاینت در محیط VDI اشاره کردیم. اگر به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه هستید خرید زیروکلاینت‌ها را در نظر بگیرید. کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری و به حداقل رساندن خطرات امنیتی از مزایای عالی این دستگاه‌ها هستند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. اگر هنوز در مورد کاربرد این فناوری مطمئن نیستید، با رهاکو تماس بگیرید. ما در رهاکو نیازهای فنی شما را ارزیابی کرده و تعیین می‌کنیم که آیا زیروکلاینت‌ها می‌توانند به شما در پیشبرد اهدافتان کمک کنند یا خیر.

دانلود pdf مقاله کاربرد زیروکلاینت

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *