لنزهای تماس هوشمند، آینده‌ای بدون صفحه نمایش‌

لنزهای تماس هوشمند

تصور کنید که باید در یک کنفرانس سخنرانی کنید، اما به جای اینکه دائما به کاغذ یادداشت‌ خود نگاه کنید، کلمات جلوی چشمان شما حرکت کنند! این تنها یکی از ویژگی‌هایی است که سازندگان لنزهای تماس هوشمند قول داده‌اند که به زودی در دسترس خواهد بود.
تصور کنید یک نوازنده هستید و آکوردها جلوی چشمانتان نمایان می‌شوند. یا یک ورزشکار هستید و بیومتریک و سایر اطلاعات مورد نیاز را رو به روی خود مشاهده می‌کنید. جالب نیست؟ شرکت Mojo Vision در آستانه آزمایش لنزهای تماس هوشمند بر روی انسان است که به عنوان یک نمایشگر جلوی چشمان آن‌ها قرار می‌گیرد.
این شرکت کالیفرنیایی پس از 5 سال طرح خود را با عنوان “اولین لنز تماس هوشمند واقعی” در جهان به اشتراک گذاشت. اما بگذارید واضح بگوییم: این محصولی نیست که پاییز امسال آن را در قفسه‌ فروشگاه‌ها ببینید. این طرح در مرحله تحقیق و توسعه است و چندین سال تا تبدیل شدن به یک محصول واقعی فاصله دارد.

آیا لنزهای تماس هوشمند جایگزین صفحه نمایش کامپیوتر می‌شود؟

اگر وسط یک مکالمه صدای وزوز بشنوید چکار می‌کنید؟ با این فناوری، به جای اینکه گوشی خود را بیرون بیاورید، می‌توانید با نگاه کردن به گوشه چشم خود رابطی را فعال کنید تا در کسری از ثانیه دلیل این اختلال را به شما اطلاع دهد.

کار اصلی موجو ویژن “محاسبات نامرئی” است. بنیانگذاران این شرکت کهنه سربازان صنعت هایی مانند: اپل، گوگل، آمازون و مایکروسافت هستند که می‌خواهند استفاده از صفحه‌ نمایش را به حداقل برسانند. مایک ویمر، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری در موجو ویژن می‌گوید: “ما می‌خواهیم چیزی خلق کنیم که به شما اجازه دهد خودتان باشید. این تکنولوژی ظاهر شما را تغییر نمی‌دهد و باعث نخواهد شد هنگام راه رفتن در خیابان عجیب رفتار کنید.
با این حال، ساخت لنزهای هوشمند کار ساده‌ای نیست. شرکت Mojo Vision بر این باور است این کوچکترین و متراکم ترین صفحه نمایشی است که تا به حال ساخته شده است. برخی‌ می‌گویند این فناوری تقریبا شبیه به استفاده از عینک واقعیت افزوده Google Glass یا Focals است. لنز تماس هوشمند از طریق یک ابزار پوشیدنی که روی مچ دست قرار می‌گیرد، انرژی مورد نیاز را دریافت می‌کند و محاسبات را انجام می‌دهد.

استفاده از اپلیکیشن در لنز تماس هوشمند

اگر هنگام استفاده از لنز مستقیما به جلو نگاه کنید، چیزی مشاهده نخواهید کرد. اما با نگاه به جهت‌های مختلف، آیکون‌های تقویم، آب‌وهوا، اعلان‌ها، پخش موسیقی و موارد دیگر را در گوشه‌ تصویر مشاهده خواهید کرد. با خیره شدن به پیکان کنار این نمادها می‌توانید جزئیات بیشتری را ببینید. همه چیز می‌تواند در لحظه تغییر کند، اما خبر خوب این است که استفاده از آن بسیار ساده است.

Ashley Tuan، معاون تجهیزات پزشکی در Mojo Vision می‌گوید که این لنز دقیقا مانند لنزهای معمولی خواهد بود و محل قرارگیری آن درست روی قرنیه است. گویا همه چیز از نظر استانداردهای ایمنی رعایت شده است. موجو ویژن قصد دارد لنزهای تماس هوشمند خود را به عموم ارائه دهد، اما ابتدا بر روی افرادی تمرکز می‌کند که بینایی ضعیفی دارند؛ یعنی بینایی آنقدر ضعیف است که استفاده از عینک تاثیری روی دید آن‌ها ندارد.

لنز چشمی هوشمند

نگاهی نزدیک تر به لنز تماس هوشمند

نمونه اولیه و نسخه آزمایشی این لنز در سال 2019 تولید شد. در این لنز از پلاستیک قابل نفوذ استفاده می‌شود؛ چرا که پلاستیک معمولی برای قطعات مختلف سخت افزار کامپیوتری که در دستگاه تعبیه می‌شود، مناسب نیست. این لنز دارای حسگرهایی مانند شتاب‌سنج‌های حرکتی، ژیروسکوپ و همچنین یک رادیو برای برقراری ارتباط می‌باشد. تمام عناصر سیستمی مانند: تراشه، سنسور کوچک و یک ریزپردازنده در این سیستم تعبیه شده است.
در نسخه آزمایشی برنامه، با استفاده از چند لنز مصنوعی رنگ غالبی که وجود داشت، رنگ سبز بود؛ اما تیم همچنین در حال کار بر روی نمایشگر تمام رنگی برای محصول جدید خود است. لنزهای تماس هوشمند می‌تواند 14000 پیکسل را در هر اینچ نمایش دهد، اما نمایشگر رنگی پر تراکم‌تر از آن خواهد بود. با پوشیدن این لنز می‌توانید به یک قسمت از تصویر خیره شوید، روی نقطه مورد نظ+-ر خود کلیک کنید و یا بخشی از برنامه را فعال نمایید.

جزئیات لنز تماس هوشمند Mojo Vision

کمپانی تولید کننده این لنز جزئیاتی از نوآوری‌های کلیدی در ساخت اجزای آن را توضیح می‌دهد که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نمایشگر کوچک و متراکم

در قلب لنزهای تماس هوشمند موجو یک نمایشگر MicroLED با وضوح 14000 پیکسل در هر اینچ قرار دارد. این نمایشگر با قطر کمتر از 0.5 میلی‌متر کوچک‌ترین و متراکم‌ترین نمایشگر جهان است که تاکنون ساخته شده است. نمایشگر لنز هوشمند که با یک تراشه سیلیکونی سفارشی و میکرواپتیک طراحی شده است و می‌تواند متن و گرافیک‌هایی با وضوح بالا را روی شبکیه چشم کاربر پخش کند که حتی با چشمان بسته قابل مشاهده خواهد بود.

ارتباط با کم‌ترین تاخیر

شرکت موجو ویژن یک ASIC به صورت سفارشی برای این لنز هوشمند طراحی کرده است که دارای رادیو 5 گیگاهرتزی و پردازنده ARM Core M0 است و داده‌های واقعیت افزوده (AR) را به نمایشگر منتقل می‌کند. این رادیو با استفاده از پروتکل ارتباطی اختصاصی Mojo که بسیار کارآمدتر و سریعتر از بلوتوث LE است، می‌تواند با کم‌ترین تاخیر با برنامه‌های AR ارتباط برقرار کند.

ردیابی چشم با بیشترین دقت

عنصر کلیدی هر تجربه واقعیت افزوده، توانایی دیدن و تعامل با محتوای دیجیتالی است که از دنیای اطراف ما شبیه سازی می‌شود. لنز هوشمند موجو دارای یک شتاب‌سنج است که به‌طور پیوسته حرکات چشم را ردیابی می‌کند تا تصاویر AR در حین حرکت چشم‌ها ثابت بماند. ردیابی لنز موجو با الگوریتم‌های اختصاصی حسگر حرکتی نسبت به سیستم‌های ردیابی واقعیت افزوده/واقعیت مجازی امروزی دقیق‌تر است و یک تجربه کاربری منحصربه‌فرد برای کاربرد ایجاد خواهد کرد.

سیستم انرژی پزشکی

منبع انرژی این لنز شامل باتری‌های میکرو درجه پزشکی، سیستم مدیریت انرژی توسعه‌یافته و اجزای شارژ بی‌سیم است. این سیستم یکی از عناصر حیاتی این لنز است و به موجو اجازه می‌دهد محصول نهایی را برای استفاده در تمام طول روز بهینه کند.

چالش‌های لنزهای تماس هوشمند

فناوری لنزهای هوشمند با وجود کاربرد بی‌شمار آن، هنوز باید بر تعدادی از موانع پیش روی خود غلبه کند. یکی از چالش‌ها تامین انرژی با باتری‌های بسیار کوچک است. یکی از سخنگویان شرکت توضیح می‌دهد: «دوام واقعی باتری به نحوه و تعداد دفعات استفاده از آن بستگی دارد، درست مانند گوشی یا ساعت هوشمند شما». از طرفی دیگر، نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی این محصول وجود دارد. این مسئله هنگام عرضه عینک‌های هوشمند گوگل در سال 2014 نیز وجود داشته است که به نوعی یک شکست تلقی می‌شد.

دانیل لوفر، تحلیلگر ارشد سیاست در گروه کمپین حقوق دیجیتال می‌گوید: «هر دستگاهی که با دوربین امکان ضبط عکس یا فیلم را داشته باشد، حریم خصوصی افراد دیگر را به خطر می‌اندازد. علاوه بر این، نگرانی‌های زیادی در مورد امنیت داده‌ها وجود دارد. لنزهای هوشمند تنها زمانی که حرکات چشم کاربر را ردیابی کنند، می‌توانند عملکرد خوبی را از خود ارائه دهند.

نتیجه‌گیری

انتظار می‌‎رود لنزهای موجو تا چند سال دیگر به بازار عرضه شوند. همچنین، این شرکت قصد دارد برای بهبود بیشتر با اپتومتریست‌ها همکاری کند. ارائه لنزهای تماس هوشمند درست مانند تمام محصولات جدید دیگر به زمان نیاز دارد. البته خیلی دور از ذهن نیست که تمام اجزای چشم ما در نهایت هوشمند شوند! می‌تواند 14000 پیکسل را در هر اینچ نمایش دهد، اما نمایشگر رنگی پر تراکم‌تر از آن خواهد بود. با پوشیدن این لنز می‌توانید به یک قسمت از تصویر خیره شوید، روی نقطه مورد نظر خود کلیک کنید و یا بخشی از برنامه را فعال نمایید.

دانلود pdf مقاله لنزهای تماس هوشمند

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *