چگونه سرویس AMP گوگل به سئو وبسایت کمک می‌کند؟

سرویس AMP گوگل

سرویس AMP گوگل در سال 2016 به دنیای دیجیتال مارکتینگ معرفی شد و  در طی سال‌ها تغییرات زیادی را به خود دیده است. سرویس Google AMP برای کمک به بارگذاری سریع‌ صفحات وب در تلفن همراه بهینه و طراحی شده است و یک گزینه عالی برای بهبود اهداف کسب و کارها شناخته می شود. کلمه AMP مخفف کلمه‌ی (Accelerated Mobile Pages) یک چارچوب متن باز HTML است که توسط پروژه منبع باز (open source)AMP توسعه یافته است. در اصل گوگل این پروژه را به عنوان رقیبی برای مقالات فیس بوک و اخبار اپل ایجاد کرد .صفحات AMP توسط یک CDN مانند: مایکروسافت بینگ یا حافظه پنهان AMP Cloudflare ذخیره می‌شوند و به بارگذاری سریع صفحات کمک می‌کند.

سرویس AMP گوگل چیست؟

به گفته گوگل، AMP یک پروژه open source است که برای ارائه سریع محتوای بهینه شده در همه دستگاه ها طراحی شده است. گوگل در یک پست وبلاگی نوشت: ما می‌خواهیم صفحات وب با محتوای غنی مانند: ویدئو، انیمیشن و تصاویر در کنار تبلیغات هوشمند کار کنند و در سریع ترین زمان بارگذاری شوند. مهم نیست از چه نوع تلفن همراه یا تبلتی استفاده می‌کنید، ما می‌خواهیم این کد تعریف شده در چندین پلتفرم و دستگاه کار کند تا محتوا همزمان در همه جا و در هر دستگاهی ارائه شود. هدف گوگل از سرویس AMP ارائه بهترین تجربه کار با موبایل به کاربران است. مایکل برتینی، کارشناس بازاریابی آژانس iQuanti می‌گوید: «گوگل می‌خواهد اطلاعات را در سریع‌ترین زمان ممکن به کاربر نهایی برساند». در واقع گوگل نمی‌خواهد کاربر برای خواندن یا دیدن چیزی منتظر بماند.

به گفته SearchEngineLand.com، رودی گالفی، مدیر محصول AMP گوگل، در یک کنفرانس گفت که میانگین زمان بارگذاری محتوای کدگذاری شده AMP ،0.7 ثانیه است. برای درک بهتر این موضوع باید بگوییم که متوسط ​​زمان بارگذاری برای صفحات غیرAMP 22 ثانیه است؛ زمانی که طول می‌کشد تا شما سایت را ترک کنید و دیگر برنگردید!

در 23 فوریه 2016، گوگل به طور رسمی صفحات وب مبتنی بر AMP را در نتایج جستجوی موبایل خود ارائه کرد. صفحات کدگذاری شده با AMP در نتایج جستجوی تلفن همراه “چرخ فلک” ظاهر می‌شوند. نماد AMP چیزی شبیه به صاعقه است و مخفف “AMP” را نشان می‌دهد.

سرویس AMP گوگل چگونه کار می‌کند؟

  • صفحات AMP تمام محتوای صفحه را به یکباره بارگیری می‌کنند.
  • طرح بندی صفحات AMP از قبل برای مرورگرها شناخته شده است.
  • فونت‌های وب بسیار بزرگ هستند، بنابراین صفحات AMP ابتدا آن‌ها را دانلود می‌کنند.
  • صفحات AMP محاسبات سبک و چیدمان را به حداقل می‌رساند.
  • قدرت بارگذاری تصاویر برای شتاب از CPU به GPU منتقل می‌شود.
  • دانلود منبع اولویت اصلی صفحات AMP است.

به گفته گوگل، قابلیت منبع باز AMP HTML  بر روی فناوری‌های وب موجود بسیار تاثیر گذار است و به صاحبان سایت اجازه می‌دهد صفحات وب سبک ایجاد کنند. نویسندگان سایت می‌توانند تبلیغات خود را از طریق AMP ارائه دهند، اگرچه محدودیت‌هایی در اندازه و مکان آن وجود دارد. اکثر ناشران اصلی تبلیغات را از طریق DoubleClick for Publishers (DFP) یا OpenX ارائه می‌دهند که هر دو با AMP سازگار هستند.

به گفته کارشناسان این حوزه، AMP-HTML با مجموعه‌ای از مشخصات (الزامات و محدودیت‌ها) همراه است. بهینه‌سازی آن توسط جاوا اسکریپت انجام می‌شود، صفحه‌سازی را می‌توان از طریق CSS3 انجام داد و صفحات در حافظه پنهان ذخیره می‌شوند. حافظه پنهان Google AMP به شیوه‌ای مشابه یک شبکه تحویل محتوا (CDN) عمل می‌کند و استفاده از آن برای همه رایگان است و بر روی مدل «stale-while-revalidate» کار می‌کند. این مدل کمک می‌کند تا مطمئن شوید که محتوا همیشه در حافظه پنهان به روز خواهد شد. این فرآیند بسیار ساده است: هنگام ارسال درخواست، محتوا در حافظه پنهان ذخیره می‌شود تا از محتوای به روز رسانی شده در آینده استفاده شود.

Google AMP

چرا گوگل سرویس AMP را ایجاد کرد؟

به گفته اریک انج، مدیر عامل اژانس بازاریابی دیجیتالی Stone Temple Consulting، کاربران به دنبال نتایج سریع جست‌وجو هستند. تحقیقات نشان داده است که کاربران بیشتر از سه ثانیه بیشتر برای باز شدن صفحه‌ی یک سایت منتظر نمی‌مانند. به همین دلیل گوگل می‌خواهد سرعت باز شدن صفحات سایت‌ها در تلفن همراه سرعت بیشتری داشته باشد به طوری که کاربران حتی برای چند لحظه هم معطل نشوند.

تاثیر سرویس AMP گوگل بر سئو سایت

نقش AMP در نتایج جستجو گوگل غیرمستقیم است. اگر یک AMP به دلیل بارگذاری سریع‌تر، کلیک‌های بیشتری داشته باشد، گوگل تشخیص می‌دهد که صفحه برای کاربران ارزشمند است و احتمالا در نتایج جستجو دیگران قرار می‌گیرد.

مینه سالکین، مدیر بازاریابیAbsolute Mobile Solution  می‌گوید: گوگل دائما قوانین مربوط به بهترین عملکرد در جستجو را تغییر می‌دهد. آیا وب سایت شما در موبایل راحت بارگذاری می‌شود؟ آیا سرعت بالایی دارد؟ در غیر این صورت، صفحه شما ممکن است تحت تاثیر منفی نتایج صفحه موتور جستجو قرار بگیرد.

با توسعه بیشتر تلفن‌های همراه در تمام جنبه‌های زندگی مردم و با توجه به اینکه بیشتر افراد از گوگل برای یافتن جواب سوالات خود استفاده می‌کنند،AMP  اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. AMP هم در حال حاضر و هم در آینده ابزاری ضروری برای اطمینان از رتبه‌بندی وبسایت‌ها خواهد بود.

اولگ موسکالنسکی، رئیس شرکتی که راه حل‌های فناوری اطلاعات را برای مشاغل کوچک ارائه می‌دهد، می‌گوید که گوگل محتواهایی که با سرعت کم بارگذاری می‌شوند را مجازات خواهد کرد. بنابراین حتی اگر کارهای بسیاری برای بهبود سئو انجام دهید، بدون  AMPبه جایی نمی‌رسید. یک نظرسنجی از 385 متخصص سئو نشان می دهد که 50 درصد از آن ها براین باورند که AMP به طور قابل توجهی بر رتبه بندی نتایج جستجوی تلفن همراه آن‌ها تاثیرگذار است.

نقش IT در سرویس AMP گوگل چیست؟

کدHTML  و برنامه نویسی در تکنولوژی AMP نقش اساسی دارند و استفاده از فناوری اطلاعات در این سرویس اهمیت ویژه‌ای دارد.  IT باید برای برنامه ریزی و ایجاد محتوا کار کند. همچنین، پیاده سازی و نگهداری این سرویس باید توسط تیم IT در داخل شرکت انجام شود.

رابینسون می‌گوید IT نقش بزرگی در استانداردسازی AMP ایفا خواهد کرد، زیرا پیش نیازهایی در پشت صحنه وجود دارد که باید بهبود یابند. برای مثال: بسته به پیکربندی انتخابی ممکن است یک مدیر سرور به دامنه‌های فرعی بیشتر یا نصب گواهی‌های امن نیاز داشته باشد.

مزایای گوگل AMPچیست

مشکلات احتمالی Google AMP چیست؟

راه اندازی اولیه به نسبت سخت است اما ابزارها و افزونه‌ها به گونه‌ای تکامل یافتند که به صورت خودکار انجام شوند. حال به این فکر کنید که سئو چند سال پیش کجا بود؟ کد گذاری دستی متا تگ‌ها و سایر عناصر بود؟

در حال حاضر افزونه‌ها بدون نیاز به دانش سئو به کاربران می گویند که برای بهبود رتبه بندی چه کاری انجام دهند. یک پلاگین وردپرس AMP در طول زمان تکامل میابد تا کار را برای همه ساده‌تر کند. یکی از دلایل سرعت بیشتر AMP این است که نحوه کد نویسی صفحات خود را به روش‌های قابل توجهی محدود می‌کند. به عنوان مثال شما باید از یک کتابخانه جاوا اسکریپ ارائه شده توسط  AMP استفاده کنید.

Google AMP Viewer چیست؟

Google AMP Viewer یکی از راه‌هایی است که می‌توان محتوای سایت را به کاربران نمایش داد. در این حالت، URL شما به عنوان یک دامنه Google نشان داده می‌شود، و دامنه وب سایت نیز در بالای Viewer قرار دارد. این تنظیمات پیش فرض برای صفحات Google AMP است.

راه دیگر نمایش محتوای سایت شما از طریق Signed Exchange است. این ویژگی به مرورگر اجازه می‌دهد تا صفحه وب شما را به گونه‌ای نمایش دهد که گویی متعلق به دامنه شماست. این بدان معنی است که دامنه شما را به جای دامنه Google در قسمت URL نشان می‌دهد.

مزایای سرویس AMP گوگل

  • زمان بارگذاری صفحه سریع‌تر
  • افزایش تعامل سایت
  • زمان بستن صفحه پایین‌تر

نحوه استفاده از Google AMP

هدف  سرویس Google AMP بهبود تجربه کاربر است و با برخی از مفاهیم سئو ارائه می‌شود. در این قسمت به چند نکته درمورد نحوه استفاده موفقیت آمیز از Google AMP از منظر SEO  اشاره می‌کنیم:

  • مطمئن می‌شوید که صفحاتAMP شما به درستی پیاده سازی شده است.
  • مطمئن می‌شوید که صفحات AMP شما قابل فهرست بندی هستند. گوگل به صفحات AMP نیاز دارد تا همیشه به یک صفحه پیوند داشته باشند. Canonical می‌تواند یک نسخه غیر AMP از صفحه باشد یا می‌تواند خود صفحه AMP باشد.
  • از ابزار تست AMP برای بررسی معتبر بودن صفحه AMP خود استفاده کنید.
  • UI را در نسخه AMP و غیر AMP صفحه ثابت نگه دارید.
  • نشانه گذاری داده‌های ساختاریافته را در نسخه AMP و غیرAMP صفحه ثابت نگه دارید.
  • URLهای AMP را از نقشه سایت XML دور نگه دارید.

نتیجه گیری

تاثیر سرویس AMP گوگل برای کاربران هنگام استفاده از تلفن همراه و هنگام کار کردن در اینترنت نمایان می‌شود. در حال حاظر AMP را می‌توان برای وب سایت‌ها، تبلیغات و ایمیل‌ها استفاده کرد. همانطور که گوگل و الگوریتم‌های آن با گذشت زمان تکامل می‌یابند، نمی‌توان گفت که آینده AMP چگونه خواهد بود. این احتمال وجود دارد که این سرویس در آینده‌ای نزدیک گزینه مناسبی برای وب مسترها باقی بماند. چیزی که ما با اطمینان می‌دانیم این است که بهینه سازی سایت شما بر اساس فاکتورهای رتبه بندی گوگل بسیار ضروری است.

دانلود PDF مقاله سرویس AMP گوگل

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *