دورکاری چیست؟

معنی دورکاری: دورکاری را می‌توان «انجام وظایف سازمانی، خارج از محیط فیزیکی سازمان، اداره، کسب و کار یا شرکت تعریف کرد.»
وظایف سازمانی: تمام مواردی که یک کارمند باید برای سازمان خود انجام دهد که طبق شرح وظایف خود در شناسنامه شغلی برای سازمان انجام می دهد. یعنی وظایفی که بابت آن از کارفرمای خود حقوق می‌گیرد.
به عنوان مثال پاسخ‌گویی به مشتریان، انجام امور مالی و حسابداری، انجام وظایف خود در سامانه‌ها و نرم افزارهای اداری مانند CRM و ERP و … . موارد بسیاری را برای وظیفه سازمانی می‌توان نام برد از جمله طراحی و تولید و بررسی انواع پروژه‌ها و طرح‌ها، و … . تمام موارد با توجه به حوزه فعالیت سازمان و شغل می‌تواند متفاوت و شخصی‌سازی شده باشد.

انواع دورکاری

دورکاری را می‌توان به ۵ دسته تقسیم‌بندی نمود:

  1. دورکاری سیار: در این نوع، کارمندان می‌توانند در هر مکانی (مکان هایی که متعلق به کارفرما نیست) و از طریق هر دستگاهی (رایانه شخصی، لپ تاپ، گوشی موبایل و…) وظایف خود را انجام دهند.
  2. دورکاری چند جایی محدود: در این نوع دورکاری، کارمندان صرفا می‌توانند از چند محل مشخص اقدام به انجام وظایف سازمانی خود کنند. به‌عنوان مثال، کارمند فقط می تواند از طریق رایانه شخصی خود در منزل و یا صرفا از طریق لپ تاپ شرکت که در اختیار وی قرار دارد وظایف خود را انجام دهد. (این نوع، صرفا از طریق دستگاه‌های مشخص شده و یا مکان‌های مشخص شده قابل انجام است).
  3. دورکاری در خانه (خانه کاری): در این مورد، کارمندان صرفا از داخل منزل (از یک رایانه مشخص) وظایف سازمانی خود را برای یک یا چند سازمان یا کارفرما انجام می‌دهند.
  4. دورکاری شناور سازمانی: در این نوع، کارمندان می‌توانند وظایف خود را از طریق هر رایانه ای که درون هر یک از دفاتر (شعب) سازمان قرار دارد انجام دهند. در اینجا، کارمندان محدود به یک رایانه مشخص در یک محل مشخص در داخل سازمان نیستند. و می‌توانند کلیه وظایف خود را در هر لحظه از طریق هر رایانه ای در هر شعبه‌ای از سازمان در هر شهری انجام دهند.
  5. دورکاری آزاد یا فریلنسینگ: در این مورد هم، کارمند وابستگی حقوقی به سازمان یا کارفرمای مشخصی ندارد. و در قالب پروژه ای کار می‌کند. و دسترسی به منابع اطلاعاتی سازمانی و یا نرم افزارهای سازمانی ندارد. صرفا از طریق رایانه شخصی خود پروژه‌هایی که اخذ نموده است را انجام می‌دهد و خروجی را به کارفرما تحویل می‌دهد.
سامانه دورکاری رها EasyScale
سامانه دورکاری رها EasyScaler

 VDI به عنوان جایگزینی برای سرویس Citrix Gateway(NetScaler) و با نام EasyScaler کلیه‌ی زیرساخت‌های تحویل نرم افزار بر روی وب، استفاده می‌شود.

ادامه مطلب

چه مشاغلی می‌توانند دورکاری کنند؟

تمامی مشاغل واحدهای فروش، رسانه، مالی، روابط عمومی، مدیران میانی، مدیران ارشد، واحد طراحی و تولید، واحد مهندسی، واحد گرافیک و … می‌توانند به این صورت فعالیت کنند.

چه مشاغلی نمی‌توانند دورکاری کنند؟

مشاغلی که کار آن‌ها به نحوی فیزیکی با برخی از دستگاه‌ها و یا ماشین‌آلات می باشد. مانند اپراتورهای فیزیکی دستگاه‌های تولیدی یک کارخانه و یا کارکنان انبار که به صورت فیزیکی در حال پردازش کالا هستند. نمی‌توانند به این صورت فعالیت کنند.

مزایای (فواید) دورکاری

هر سازمانی باید بداند دورکاری چه مزایایی دارد:

  • کاهش جبر جغرافیایی در بهره مندی از فرصت های شغلی برابر.
  • کاهش هزینه‌های سازمان (مصرف انرژی، روشنایی، مصرف لاجستیکی نیروهای مقیم، کاهش خالص پرداختی به کارمندان و…).
  • افزایش درآمد خالص کارمندان (حذف هزینه‌های ایاب و ذهاب، افزایش تایم کاری مفید و…).
  • اصلاح فرهنگ حمل و نقل عمومی.
  • اصلاح فرهنگ کار برای خانواده‌هایی که همسران در آن‌ها هر دو شاغل هستند.
  • اصلاح فرهنگ تربیت کودکانی که والدین آن‌ها شاغل هستند.
  • افزایش بهره‌وری نیروی انسانی سازمان‌ها.
  • کاهش پدیده مهاجرت به شهرها و از بین رفتن زیر ساخت های اجتماعی در روستاها.
  • کاهش معضل ترافیک جاده‌ای و شهری و رفع محدودیت‌های اساسی در مدیریت آن.
  • تقویت فرهنگ‌های قومی و بومی و عدم اجبار آن‌ها به یکسان‌سازی فرهنگی با فرهنگ اکثریت.
  • کاهش فاصله‌ی طبقاتی.
  • اصلاح فرهنگ الگوی مصرف انرژی.
  • افزایش راندمان کاری دولت.
  • تحقق آرمان‌های دولت الکترونیک.
  • کاهش هزینه‌های اقتصادی.
  • گسترش انواع سامانه‌های نرم‌افزاری فارغ از ظرفیت‌های سخت‌افزاری موجود.
  • افزایش امنیت سایبری سازمان‌ها.
  • تحقق آرمان‌های مبحث پدافند غیرعامل.
  • تحقق هر چه بیشتر شایسته سالاری در نظام فرهنگی.
  • ارتقا فرهنگ نظارت و مدیریت بر حسن عملکرد پرسنل.

می‌توانید تمامی موارد فوق به همراه توضیحات تکمیلی برای هر یک را درفایل pdf مطالعه کنید.
برای دانلود فایل pdf مزایای فرهنگی اجتماعی دورکاری کلیک کنید.

سامانه دورکاری چیست؟

تعریف کلی: این سامانه که ترکیبی از نرم‌افزار و سخت‌افزار است که به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا کاربران خود در هر کجای از شبکه (اینترنت، شبکه ملی، اینترانت سازمان) به میز کار خود و تمامی برنامه‌های سازمانی خود شامل:

  • انواع اتوماسیون‌های سازمانی
  • تلفن داخلی و سازمانی خود
  • برنامه‌های اداری و سازمانی خود
  • اطلاعات سازمانی
  • وب اپلیکیشن‌هایی سازمانی خود

دسترسی کامل دارد و می‌تواند بدون کوچک‌ترین خللی از هر محلی با بالاترین ویژگی های امنیتی (امنیتی بالاتر از حالتی که حتی کاربر مورد نظر به صورت فیزیکی در خود سازمان حضور داشته باشد). به تمامی وظایف خود بپردازد. این سامانه با قرار گرفتن در لبه ی بیرونی شبکه داخلی یک سازمان قرار می‌گیرد و امکانات زیر را در اختیار ما قرار می‌دهد:

  1. پیوست و یک‌پارچگی با زیر ساخت سرور مجازی
  2. پیوست و یک‌پارچگی با زیر ساخت میز کار مجازی(Desktop Virtualization)
  3. ایجاد امکان دور کاری برای پرسنل در هر جایی از شبکه ی برون سازمانی
  4. یک دیواره آتش قدرتمند
  5. متناسب سازی میز کار هر کاربر با پهنای باند هر کاربر در مقصد
  6. متناسب سازی میز کار هر کاربر با کیفیت شبکه هر کاربر در مقصد
  7. یک‌پارچه سازی صددرصد سیستم مدیریت زیر ساخت میز کار مجازی با سیستم توزیع میز کار مجازی برون سازمانی
  8. نظام جامع کنترل و نظارت بر ارتباطات میز کار و برنامه های سازمانی

چنان‌چه به اطلاعات فنی و تخصصی بیشتری نیاز دارید. به پیوست فنی محصول مراجعه کنید، زیرا اطلاعات ارائه شده در فوق صرفا جهت آشنایی کلی با محصول در راستای ورود به محور فرهنگی آن بوده است.

سامانه-دورکاری-چیست؟

 دورکاری در حوزه‌های مختلف 

دورکاری در حوزه‌های مختلف مبحثی که اخیرا مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته‌است و طرفداران بسیاری را نیز با خود همراه کرده‌است. در اکثر حوزه‌ها امکان‌پذیر است. امروزه کارمندان و صاحبان کسب و کار با هر توانایی می‌توانند در هر وقت و در هر جا با رایانه شخصی به کارهای خود بپردازند. این موضوع باعث سرعت بخشیدن به انجام کارها و افزایش کارایی کارمندان می‌شود.

دورکاری در خدمات مالی
دورکاری در خدمات مالی

معامله گران و بانکداران از هر مکانی می‌توانند با رایانه شخصی خود کار کنند.

دورکاری-در-دولت
دورکاری در دولت

کارمندان دولت می‌توانند با اطمینان از منابع موجود از ماشین‌های مجازی استفاده کنند.

دورکاری-در-آموزش
دورکاری در آموزش

کلاس‌های مجازی به دانشجویان و اساتید کمک می‌کند تا با یکدیگر در ارتباط باشند.

دورکاری-در-علم-اطلاعات
دورکاری در علم اطلاعات

متخصصان آمار می‌توانند به داده های گسترده در شرکت خود دسترسی پیدا کنند.

دورکاری-در-بهداشت-و-درمان
دورکاری در بهداشت و درمان

متخصصان پزشکی می‌توانند به سرعت به پرونده‌های بیماران خود دسترسی پیدا کنند.

دورکاری-در-تولید
دورکاری در تولید

طراحان و مهندسان می‌توانند از راه دور به نرم افزارهای CAD و داده‌ها دسترسی داشته باشند.

تمهیدات لازم برای دورکاری: (مواردی که برای دورکاری لازم است)

فراهم کردن امکان دورکاری یعنی، ارائه دسترسی لازم به تمامی نرم افزارها، وب سرویس‌ها، سیستم عامل‌ها، و سرویس‌ها نظیر تلفن سازمانی، دسترسی به بایگانی مدارک و …  به کارمندان خارج از سازمان، به نحوی که بتوانند بدون کاهش کیفیت و بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ی امنیتی به وظایف خود را بدون کم و کاست انجام دهند، برای محقق شدن این فرآیند جذاب ابتدا لازم است انواع دورکاری از نظر زیرساخت را بررسی کنیم.

رابطه دورکاری با رایانش ابری

می‌توانید تمامی توضیحات برای این مورد را در بررسی ویژگی‌ها و راهنمای استفاده از سامانه‌ی نرم افزارهای توسعه‌دهندگان VDI مطالعه کنید.

انواع دورکاری از نظر زیر ساخت: (مزایا و معایب)

  • ایجاد دورکاری به روش سنتی:

در این نوع زیر ساخت سنتی، به این صورت عمل می‌شود که از طریق اینترنت، به صورت ریموت، دسترسی کاربران را به رایانه آنها در درون سازمان فراهم می‌کنیم، که مشکلات بسیاری دارد مانند:
– باید برای هر کارمندی درون سازمان یک رایانه وجود داشته باشد که همیشه روشن باشد.
– امنیت بسیار پایین، در این حالت، چون مجبور هستیم برای هر کارمند یک مسیر باز به رایانه آن کاربر داشته باشیم. لذا به تعداد کاربران مسیرهایی بازی به داخل شبکه سازمان وجود دارد. که تامین امنیت آنها بسیار پیچیده خواهد بود. که بعضا با استانداردهای امنیت اطلاعات در تعارض است. و به دلیل این ریسک بالا، اغلب مجموعه ها از این دورکاری اجتناب می کنند. (البته بعضی از مجموعه‌ها با ترکیب این راهکار سنتی با برخی از سرویس ها مانند VPN و یا امضای دیجیتال سخت افزاری (TOKEN) تا حدی امنیت آن را قابل قبول می کنند).
– مصرف پهنای باند بسیار زیاد برای هر کارمند، یک ریموت انجام می‌شود. که پهنای باندی که برای این اتصال‌های ریموت مصرف می‌شود زیاد است. و با توجه به زیرساخت فعلی اینترنت، تامین این پهنای باند برای اغلب مجموعه‌ها غیرممکن (به لحاظ زیرساختی) و یا هزینه‌ای بسیار بالا دارد.
– عدم امکان مدیریت و اعمال محدودیت بر ورود اطلاعات به سازمان و خروج اطلاعات سازمانی توسط کارمندان، با برقراری اتصال ریموت، کارمندان می‌توانند به رایانه خود در داخل سازمان، اطلاعات وارد کنند. و یا از طریق آن اطلاعات سازمانی را خارج کنند.
– کیفیت پایین و تاخیر در تصویر: به دلیل ماهیت این نوع ارتباط (اتصال ریموت Remote Desktop) فارغ از میزان پهنای باند، کاربران تصویر مطلوبی از رایانه خود که در داخل سازمان است و به آن ریموت می‌زنند دریافت نمی‌کنند. و این بدان معناست که حتی اگر پهنای باند مطلوبی هم باشد. باز به دلیل اینکه قرار است تصویر رایانه کارمند از کامپیوتر وی از داخل سازمان به محل فیزیکی کارمند منتقل شود. این انتقال همیشه با تاخیر خواهد بود.

  • ایجاد دورکاری از طریق سامانه دورکاری رها (Easy Scaler):

این سامانه که قدرت گرفته از سامانه‌های مختلفی شامل: سامانه میز کار مجازی سیتریکس (Citrix VDI)، سامانه مدیریت ارتباط سیتریکس (Citrix NetScaler)، سامانه به اشتراک‌گذاری کارت گرافیک رها (Raha GPU Sharing Technology)، سامانه یکپارچه مدیریت تهدیدات (UTM)،… برترین تجربه ایجاد دورکاری در جهان را ارائه می‌دهد. که فاصله بسیار زیادی از رقبای این حوزه مانند خود کمپانی سیتریکس و یا کمپانی وی ام ور و مایکروسافت دارد. (برای مقایسه کامل این محصول با محصولات مشابه در حوزه دورکاری کلیک کنید) و گواه این ادعا، گواهی حسن انجام کار از مشتریان بزرگی مانند: دانشگاه هوارد یونیورسیتی آمریکا، شرکت بین المللی بولو بلاد استرالیا، دولت عراق، سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و … می‌باشد. که از جمله ویژگی های این سامانه قدرتمند نوین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– بالاترین استانداردهای امنیت اطلاعات طبق استاندارد ISO27001، در این راهکار دورکاری، هیچ‌گونه اطلاعاتی بین سازمان و کارمند دورکار مبادله نمی‌شود. صرفا سیگنال موس و کیبورد و دیگر لوازم جانبی سمت کاربر پس از فشرده‌سازی و رمزنگاری در داخل یک تونل ایمن دیجیتال برای سازمان می‌آید. و پس از احراز هویت چند مرحله‌ای، تمامی پردازش‌های مورد نیاز کاربر در درون سازمان و طبق سیاست‌های امنیتی سازمان انجام می‌شود. و خروجی آن، نه به صورت تصویر، بلکه صرفا تغییرات پیکسلی که در هر لحظه ایجاد می‌شود فشرده، رمزنگاری شده و در داخل همان تونل امن برای کاربر ارسال می‌شود.

در این حالت حتی اگر یک عامل نفوذی خارجی، بتواند به داخل تونل ایمن نفوذ کند. و همچنین بتواند الگوریتم فشرده‌سازی و رمزنگاری را نیز کشف کند. به هیچ وجه به اطلاعاتی دسترسی پیدا نمی‌کند. بلکه بسته‌های دیتایی که به دستش می‌رسد، حاوی یک سری آدرس تغییرات رنگ پیکسل‌هایی از صفحه نمایش است. که حتی به هیچ وجه ، آن عامل نفوذی قادر به دیدن صفحه‌ای که کارمند دورکار بر روی نمایش‌گر خود مشاهده می‌کند هم نیست. چون برای این موضوع لازم است که تمامی تغییرات از لحظه ابتدایی شروع به کار کارمند را بدون حتی از دست دادن یک لحظه داشته باشد.

بدین منظور از الگوریتم‌های ایجاد وقفه تعمدی استفاده شده است. که عامل نفوذی حتی پس از نفوذ نیز، هیچ اطلاعاتی به دستش نمی رسد. در خاتمه باید گفت که امنیت اطلاعات در این روش به قدری بالاست که علاوه بر اینکه دولت‌هایی مانند آمریکا از آن استفاده می‌کنند. حتی سازمان‌های جاسوسی نیز برای ایجاد دورکاری برای کارمندان خود نیز از همین روش استفاده می‌کنند. برای دانلود فایل pdf ویژگی‌های امنیتی دورکاری کلیک کنید.

  •  در این روش به هیچ وجه نیازی نیست رایانه هر کاربر در داخل سازمان روشن باشد. و یا حتی نیازی نیست هر کارمند داخل سازمان یک رایانه و یا حتی یک سیستم عامل مجازی داشته باشد.
  • مصرف پهنای باند ناچیز در این حالت، برای هر کاربر دورکار به طور متوسط پهنای باند زیر ۳۰ کیلو بایت مصرف می‌شود. و حتی این پهنای باند را برای هر کارمند می‌توان روی ۲۰ کیلو نیز محدود کرد، و علاوه بر این نیز روش‌هایی وجود دارد که برای موارد خاص، این مصرف ناچیز را باز هم تا ۶۰ درصد کاهش داد.
  • در این روش دورکاری نوین، علاوه بر اینکه کارمند دورکار در دریافت تصویر خود تاخیری مشاهده نمی‌کند. (چون تصویری منتقل نمی‌شود) بلکه از کیفیت بالای تصویر نیز بهره مند است و حتی می‌توان رزولوشن های بالایی تا ۸K را نیز به کارمندان دورکار ارائه داد.
  • قابلیت ضبط صفحه نمایش‌گر کارمند از لحظه ورود تا لحظه خروج با حجمی بسیار پایین و دقیقا با همان کیفیتی که کارمند مشاهده می‌کند. تقریبا برای هر ۸ ساعت کار (یک روز کاری) حجمی معادل ۷۰ مگابایت.
  • قابلیت‌های بیشتر این محصول را می‌توانید در صفحه مربوط به آن (کلیک کنید) مشاهده کنید.

می‌توانید نمونه ای از این سامانه را در آدرس VDI.dev مشاهده کنید. البته در نظر داشته باشید که سامانه دموی مذکور در دیتا سنتری در آلمان قرار دارد. و به دلیل اینکه خواسته‌ایم آن را در اختیار عموم قرار دهیم و برای دسترسی به آن هیچ احراز هویتی انجام نمی‌دهیم. مجبور شدیم مواردی را در آن لحاظ کنیم که تاثیر بسیاری بر کارایی و کیفیت و سرعت آن گذاشته و بسیاری از قابلیت‌های آن را نیز بسته‌ایم.

سامانه-دورکاری

سوالاتی که شاید برای شما هم پیش بیاید

لنسر در لغت (lancer) به شکارچیانی گفته می شود که با ابزاری شبیه نیزه، ماهی شکار می کنند، اما در دنیای امروز فریلنسر به کسی می گویند که قرارداد کاری دائم با کارفرمای خود ندارد، و در محل کار کارفرما نیز حضور ندارد، بلکه در محل خود (خانه خود) به صورت پروژه ای کار می کند و بابت انجام هر پروژه به عنوان مثال طراحی گرافیکی و یا کدنویسی و یا طراحی نقشه و … از درخواست دهنده آن پروژه پول دریافت می کند. به این نوع کار کردن فریلنسینگ می گویند، در واقع فریلنسینگ یکی از انواع دورکاری است.

با توجه به تهدید جهانی اخیر ( شیوع ویروس کرونا )، و با توجه به اینکه بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماریهای ویروسی، دوری از جمعیت و ماندن در خانه است، می توان دورکاری را بهترین راه حل پیشگیری و جلوگیری از شیوع این بیماری است.

با دورکاری همه ما تقریبا کم و بیش آشنا هستیم.
اما مشکل از جایی شروع می‌شود که تعداد بی‌شماری از پرسنل یک شرکت، تا این زمان دورکاری نکرده‌اند و اولین تجربه آنان می‌باشد. دورکاری برای پرسنل موضوعی تازه و چالش برانگیز است.
تغییر روند کاری در انجام فعالیت های یک شرکت نیازمند دانستن برخی نکات است که درادامه قصد داریم به مهم‌ترین آنها اشاره کنیم تا بتوانیم مشکلات پیش رو را برای شما آسان کنیم.

حفظ بهره وری مناسب در هنگام دورکاری حقیقتی انکار نکردنی است.
اجرای طرح دورکاری فقط به فراهم کردن سازوکار تکنولوژیک آن مربوط نیست. مهمترین عامل موفقیت در اینجا، فراهم کردن سازوکار آن برای خودتان در منزل است. این مساله جدا از شرایطی است که کارفرما باید برای شما خلق کند تا بتوانید به صورت دورکاری مراحل کار را پیش ببرید؛ شرایطی که در هر سازمانی متفاوت است و نیروهای فنی باید آن را برای کارمندان فراهم سازند.

فضای دورکاری در منزل

ایجاد فضای کاری در خانه مهم‌ترین مسئله است.
اگر شما بتوانید یک فضای کاری در خانه خود ایجاد کنید بسیاری از مشکلات و مسائل پیش رو به خودی خود حل می‌شود.
برای ایجاد فضا کاری شرایط خانه‌ی شما بسیار مهم است. به ویژه در این روزها که اکثر افراد در منزل هستند.
اگر شما در خانه خواهر یا برادر کوچک‌تر و یا فرزند کوچک دارید فراهم کردن این محیط برای شما سخت تر می باشد. و با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شوید.

برای حل این مسئله ابتدا باید یک فضای کاری مشخص برای خود در نظر بگیرید اگر می توانید یک اتاق را جداگانه برای محیط کار خود اختصاص دهید در غیر این صورت یک گوشه‌ای از منزل را انتخاب کنید.
به دیگر افراد خانواده شرایط کاری خود را توضیح دهید تا آن‌ها نیز بتوانند تا در ایجاد یک فضا کاری همراه شما باشند و با شما در طول ساعاتی که مشغول کار کردن هستید، تعامل کمتری داشته باشند.
نمی‌توانیم بگوییم که اصلا تعامل نداشته باشید زیرا این امر غیرممکن است که شما به هیچ عنوان با دیگر افراد خانواده صحبت نکنید همان‌گونه که در محل کار با همکاران خود بحث و گفتگو دارید.
اما این موضوع در خانه باید به شیوه درستی مدیریت شود، که چند راهکار اساسی را ما به شما می‌گوییم:

  1. از وارد شدن به گفت‌وگو‌های طولانی و بحث برانگیز پرهیز کنید؛ موضوع شیوع کرونا می‌تواند یکی از همین موضوعات بحث‌ برانگیز و بی‌انتها باشد.
  2. فضایی را که به عنوان محل کاری خودتان در نظرگرفته اید، ترجیحا به دور از تلویزیون باشد چرا که این جعبه جادویی می‌تواند کاملا حواس شما را پرت کند و مانع تمرکزتان شود.
  3. اگر فضای خانه شما شلوغ است و عوامل حواس پرتی زیاد است می‌توانید از هدفون‌هایی استفاده کنید که مانع رسیدن صداهای بیرونی به شما می‌شوند.
  4. برای صرف نهار و استراحت ساعت مشخصی را انتخاب کنید.
    برای خوردن آب و هر میان وعده دیگری، به صورت مداوم از محل کار خود دور نشوید، وسایل مورد نیازتان را در کنار خود قرار دهید.
    بلند شدن از محل کار در منزل‌ بسیار متفاوت از بلند شدن از میز و صندلی خود در اداره و شرکت است.
    هنگامی که شما برای خوردن یک لیوان آب به آشپزخانه می‌روید، عوامل زیادی می‌تواند مانع تمرکز دوباره شما شود. البته این مسئله به این منظور نیست که ساعات متمادی پشت میز و صندلی بنشینید، حتما سعی کنید هر یک ساعت یک بار چند دقیقه‌ای را به نرمش‌ و حرکات کششی اختصصاص دهید تا انرژی لازم برای ادامه کار را داشته باشید.
    همان گونه که در محل کار استراحت می‌کنید تایم کوتاهی را نیز در منزل برای استراحت به خود اختصاص دهید.

محیط کار دورکاری

حال که با اصول و آداب کلی دورکاری آشنا شدید بهتر است اولین قدم و مهم‌ترین عامل در انجام صحیح دورکاری را بررسی کنیم:

  • میز کار
     همه چیز از یک میز کار شما شروع می شود اگر میز کار خود را سعی کنید حرفه ای بچینید و آن را به یک میز کار اداری تبدیل کنید می‌توانید نتیجه دلخواه را از دورکاری بگیرید و لذت ببرید.
    تمام وسایل مورد نیاز که مربوط به کار شما می باشد مانند کاغذ و خودکار لپ‌تاپ اینترنت گوشی و هر وسیله‌ای دیگری که باتوجه به نوع کارتان می‌تواند متفاوت باشد و هنگام کارکردن به آن  نیاز پیدا می‌کنید را به‌صورت مرتب و منظم روی میز بچینید.
    میان وعده نیز می‌تواند در میز کار شما جای داشته باشد.
    اگر گام اول را درست بردارید بقیه مراحل را نیز می‌توانید بخوبی مدیریت کنید و پشت سر بگذارید.
    اگر از میز و صندلی استفاده می‌کنید که چه بهتر در غیر این صورت محل نشستن خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در حالت درست بنشینید.
    از دراز کشیدن، خوابیدن، لم دادن، تکیه دادن، ولو شدن پرهیز کنید این عوامل می‌تواند مانع از کار کردن درست شما شود.
  • زمان بندی در دورکاری
    گام دوم زمان‌بندی است .
    نظم و برنامه می‌تواند در همه کارها ما را به نتیجه دلخواه برساند.
    در ابتدا شما باید این موضوع را درک کنید که اگر قرار است در خانه کار کنید همان مقدار زمانی را که در محل کار برای کار کردن می‌گذارید در خانه نیز باید همان زمان را صرف انجام امور کنید.
    در خانه کار کردن به معنای کم کار کردن نیست هنگامی که عوامل یک شرکت در شرایط بد این روزها به فکر سلامتی شما هستند و این امکان را  برای شما فراهم کرده اند تا بتوانید درخانه کار کنید.
    شما هم در قبال این اهمیت می‌توانید این اطمینان را به کارفرما دهید که کارها از راه دور نیز به ‌دقت و به درستی گذشته انجام می‌شود.
    اگر نکات گفته شده را رعایت کنید و نتیجه این معامله برد برد شود هم کارفرما راضی است و هم شما.
    مدیر که به فکر سلامت شما و مجموعه خود است و شرایط دورکاری را برای شما مهیا کرده است، اگرشما نیز به فکر سلامتی خود هستید پس ازاین موقعیت استفاده کنید و وظایف خود را به خوبی انجام دهید. اگر منظم نباشید کارها به تعویق می‌افتد و این به عقب افتادن مکرر کارها باعث انباشتگی امور می‌شود و در هنگام تحویل کاهش کیفیت در خروجی می‌شود.  در نتیجه شما به عنوان فردی که کم کاری می‌کنید تلقی می‌شوید و ممکن است کار خود را از دست دهید . این موضوع نه خوشایند شماست نه مدیرتان، چرا که پیدا کردن فرد جایگزین شما در شرایط کنونی کار آسانی نیست.
    سعی کنید تمام کارهایی که در یک روزکاری قصد انجام‌شان را دارید و یا انجام می‌دهید را در یک جدول بنویسید و نتیجه کار را نیز برای خود مشخص کنید.
    مثلا کار به طور کامل انجام شد یا نیاز به بررسی دارد یا هر توضیح مورد نیاز دیگری.می‌توانید از برنامه‌هایی چون ترلو یا تسکولو استفاده کنید که به شما در نظم دادن کارها کمک می‌کند.

نکته قابل توجه

حفظ کردن ارتباط منظم خود با سایر همکاران مربوطه.
یکی از آداب مهمی که باید رعایت شود در دسترس بودن شما و ارتباط با سایر همکاران است.
هنگامی که آن ها با شما کار دارند باید به راحتی که در محل کار به شما دسترسی داشتند، بتوانند ارتباط برقرار کنند.
این موضوع می‌تواند حرفه‌ای بودن شما را به نمایش بگذارد.
شما می‌توانید تجربیات خود را در اختیار سایر همکارانتان قرار دهید تا اگر در این مشکلی دارند به سرعت حل شود.
در دورکاری همکاران باید به یک‌ دیگر بیشتر از قبل کمک کنند تا این نوع کار کردند روال عادی پیدا کند.

 

لیست مشتریان
rahacocloud سامانه دور کاری امن cloud os

دروازه ابری EasyScaler یک محصول نرم افزاری است که عملکردی مشابه محصول گران قیمت شرکت Citrix با نام NetScaler VPX دارد. با استفاده از EasyScaler کابران می‌توانند به تمامی منابع نرم افزاری داخل سازمان در خارج از آن و بوسیله اتصال اینترنتی دسترسی داشته باشند، برای مثال کاربران می‌توانند به سیستم عامل یا نرم افزارهای داخل سازمان با استفاده از تلفن همراه و یک اتصال اینترنتی دسترسی داشته باشند.

EasyScaler در بیان فنی‌تر می‌تواند کلیه منابعی که با استفاده از تکنولوژی‌های زیر ساخت میز کار مجازی در داخل سازمان و با راهکارهای شرکت‌هایی نظیر VMware و Citrix و Microsoft و Parallels پیاده سازی شده اند را بدون هزینه های گزاف و به صورت متن باز در اختیار کاربران قرار دهند. لازم به ذکر است که دروازه ابری Easy Scaler به طور کامل طراحی و برنامه نویسی شده است و به واسطه آن سازمان‌های مختلف می‌توانند از امکانات زیر ساخت میز کار مجازی بر روی ابرها بهره‌مند گردند و این سیستم را به هر نحو شخضی سازی کنند. برخی از بازارهایی که EasyScaler به تسخیر آن‌ها پرداخته است:

  • سازمان بنادر و کشتیرانی کل کشور (جناب مهندس داور مدیر فاوا) با ۱۰۰۰ کاربر و افزایش تا ۵۰۰۰ کاربر

  • بنادر و دریانوردی کل کشور (بسته ی GIS) (جناب مهندس خدایی مدیرکل سخت افزار) با ۵۰ کاربر

  • شرکت بازرگانی جهان گستر (جناب دکتر حسینی مدیر کل فاوا) با ۱۵۰ کاربر و تخمین افزایش تا ۲۵۰ کاربر

  • مجموعه فنی مهندسی رایان پرسیس کابران نامحدود به صورت UW

  • شرکت فنی مهندسی کیان پرداز (جناب صادقی مدیر عامل) کابران نامحدود به صورت UW

  • سامانه ابری پارسک (جناب مهندس گلکار مدیر عامل) کابران نامحدود به صورت UW

  • سامانه ابری رها (سرکار خانم منافی مدیر بازرگانی) کابران نامحدود به صورت UW

مقاله‌های دورکاری
تمهیدات-لازم-برای-دورکاری
تمهیدات لازم برای دورکاری

برای انجام هر کاری باید زیر ساخت‌های آن کار فراهم شود. مهم‌ترین گام فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌باشد. در دورکاری زیرساخت‌ها حرف اول را می‌زنند…

ادامه مطلب

راهنمای-جامع-دورکاری
راهنمای جامع دورکاری

با خواندن این مقاله می‌توانید تمام اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را به دست آورید. همه افراد با واژه دورکاری کم و بیش آشنا هستند که علاقه به این کار رواج بیشتری پیدا کرده است.

ادامه مطلب

مزایای-دورکاری
مزایای دورکاری

دورکاری مزایای زیادی برای مردم در بردارد که افراد از بسیاری از این مزایا بی‌خبر هستند. با هدایت انجام کارها به این صورت، می‌توانیم از مزایای خوبی بهره مند شویم.

ادامه مطلب

دورکاری-چیست؟
دورکاری چیست؟

همه افراد پاسخ سوال دورکاری چیست را می‌دانند. یک نوع مدیریت مدرن می‌باشد که در این مدیریت یک ارتباط جدید شکل می‌گیرد.

ادامه مطلب

صرفه-اقتصادی-دورکاری
صرفه اقتصادی دورکاری

دورکاری می‌تواند مزایای زیادی به یک شرکت و کارمندان آن بدهد. یکی از مهم‌ترین مزایا کاهش هزینه‌ها و صرفه اقتصادی برای کارمند و به ویژه برای کارفرما می‌باشد.

ادامه مطلب

مشاغل-دورکاری
مشاغل دورکاری

با توجه به گسترش تکنولوژی و امکاناتی که وجود دارد و مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، هم چنین با انجام کارها به صورت آنلاین، می‌توان کارهای زیادی را از خانه انجام داد.

ادامه مطلب

قابلیت-دورکاری-با-vcloudpoint
قابلیت دورکاری با vcloudpoint

یکی از دغدغه‌های شرکت‌ها برای ادامه فعالیت کارکنان خود، دورکاری می‌باشد. برای این راهکاری که ما معرفی می‌کنیم، استفاده از دستگاه‌های زیروکلاینت vCloudPoint می‌باشد.

ادامه مطلب

قوانین دورکاری

در انجام هرکاری باید قوانین مربوط به آن کار نیز انجام شود. در کشور ایران آیین نامه‌ای برای دورکاری تعیین شده است اما به جزئیات اشاره دقیقی نشده است.

ادامه مطلب

تبدیل-خانه-به-محل-کار
تبدیل خانه به محل کار

دورکاری برای برخی افراد موضوعی تازه و چالش برانگیزی است به ویژه کارمندانی که همیشه در محیط فیزیکی محل کار، مشغول به انجام وظایف شغلی خود بوده‌اند.

ادامه مطلب

ویژگی-امنیتی-سامانه-دورکاری
ویژگی امنیتی سامانه دورکاری

محصولات سیتریکس طیف گسترده ای از ویژگی های امنیتی دورکاری و تضمین امنیت اپلیکیشن ها و داده ها در زیرساخت های Citrix Virtual Apps and Desktops ارائه می‌دهند.

ادامه مطلب

مزایای-فرهنگی-اجتماعی-دورکاری
مزایای فرهنگی اجتماعی دورکاری

در راستای تحقق اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت فرهنگی جامعه که به‌عنوان مرجع و ساز و کار نظام فرهنگی جامعه از سوی نهاد های حکومتی و دولتی در دستور کار قرار گرفته اند.

ادامه مطلب

فریلنسینگ
فریلنسینگ

فریلنسینگ روشی متفاوت برای کارکردن است، به جای اشتغال در یک شرکت افراد خود اشتغالی دارند و از طریق منابع مختلف کار پیدا می کنند، به این افراد فریلنسر یا آزادکار گفته می‌شود.

ادامه مطلب

۵/۵ - (۵ امتیاز)